SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych - course description

General information
Course name Metodyka zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych
Course ID 05.0-WP-PEDD-MZPP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Primary education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Olczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z problematyką organizacji zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych skierowanych do dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; Doskonalenie warsztatu nauczyciela, rozwijanie umiejętności projektowania ofert i konstruowania autorskich programów edukacyjnych dotyczących różnych obszarów pracy z dzieckiem, ze zwróceniem szczególnej uwagi na pracę z dzieckiem zdolnym, uzdolnionym; dostrzeganie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Prerequisites

Podstawowe informacje z zakresu dydaktyki ogólnej

Scope

Wykłady

Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne – ich znaczenie edukacyjne, rozwojowe. Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci a innowacje pedagogiczne nauczycieli. Zajęcia dodatkowe dla dzieci w wieku przedszkolnym – oferta przedszkola i instytucji edukacyjnych, kulturalnych. Zajęcia pozaszkolne – ich znaczenie w rozwijaniu zainteresowań i zdolności dziecka. Miejsce zajęć pozalekcyjnych w pracy szkoły, nauczyciela. Metody, formy pracy, środki dydaktyczne stosowane na zajęciach dodatkowych, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących.

Konwersatoria

Projektowanie zajęć pozalekcyjnych we współpracy z uczniami – znaczenie współpracy, dialogu z uczniami. Praca nad programem zajęć pozalekcyjnych – planowanie, wykonanie i prezentacja autorskich programów zajęć pozalekcyjnych – praca w grupach. Projektowanie zajęć dodatkowych dla wybranej grupy przedszkolnej – praca w grupach. Instytucje edukacyjne i ich oferta zajęć pozaszkolnych – dyskusja wokół dostępnej oferty zajęć, korzyści i niebezpieczeństwa.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy  i konwersatoryjny.

Konwersatoria – dyskusja, burza mózgu, praktycznego działania – projektowanie programów zajęć pozalekcyjnych dla klas I-III i zajęć dodatkowych dla przedszkolaków.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie na podstawie kolokwium

Konwersatoria

Pozytywnie ocenione dwa programy zajęć dla określonej grupy wiekowej. Ocena z konwersatoriów jest średnią arytmetyczną zgromadzonych w trakcie semestru ocen.

Ocena końcowa 

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna ocen z wykładów i konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Adamek I., Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruowania programów szkolnych, Kraków 2007.
  2. Dylak S., Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, Warszawa 2002.
  3. Żelazkiewicz M., Skuteczność wychowawcza innowacji w zajęciach pozalekcyjnych, Wrocław 1980.

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Ciczkowski W., red., Jak kreować programy edukacyjne, Olsztyn 2000.
  2. Kott T., Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, Warszawa 2002.
  3. Połomka D., Sternowska W., Połomski S., Kształtowanie postaw i zainteresowań młodzieży na zajęciach pozalekcyjnych z biologii, Koszalin 1985.
  4. Stadnicka J., Koła zainteresowań muzycznych, Warszawa 1971.

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Agnieszka Olczak (last modification: 10-05-2017 16:21)