SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Współczesne koncepcje filozofii i etyki |
Kod przedmiotu | 08.1-WP-PEDD-WKF-W_pNadGenPCT0E |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Resocjalizacja z terapią specjalistyczną |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi współczesnymi kierunkami i koncepcjami filozoficznymi oraz podstawowymi doktrynami etycznymi XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu idei filozoficznych na kształt i rozwój współczesnych nurtów w pracy socjalnej.
Brak wymagań.
Wykłady:
Marksizm i neomarksizm. Pozytywizm i neopozytywizm. Egzystencjalizm. Fenomenologia i materialna etyka wartości. Współczesne odmiany utylitaryzmu. Personalizm. Filozofia dialogu.
Wybrane nurty współczesnej filozofii wychowania: filozoficzne podstawy aksjocentryzmu i pajdocentryzmu. Chrześcijańska pedagogika personalno-egzystencjalna. Pedagogika emancypacyjna. Pedagogika przezwyciężania obcości. Pedagogika agatologiczna
Wykłady:
Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Zaliczenie na podstawie testu egzaminacyjnego z progami punktowymi. Test z różnymi typami zadań: pytania testowe wolnego wyboru, zadania tekstowe (analiza fragmentów), pytania otwarte. Zaliczenie otrzymuje student, który uzyska 50% punktów.
Test sprawdza wiedzę z zakresu treści realizowanych na wykładzie.
Ocena z przedmiotu:
Ocena z testu.
Gerald L. Gutek, Filozofia dla pedagogów, GWP, Gdańsk 2007.
Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef (stosowne hasła).
Jan Galarowicz, Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992.
Zbigniew Kuderowicz (red.), Filozofia XX wieku (tom I-II), Wiedza Powszechna, Warszawa 2002.
Józef Tischner (red.), Filozofia współczesna, Kraków 1989.
Bogusław Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, Kraków 2004.
Jan A. Kłoczopwski, Filozofia dialogu, W drodze, Poznań 2005.
V. Bourke, Historia etyki, Wydawnictwo „Krupski i S-ka.” Toruń 1994.
Etyka. Zarys, Wyd. UJ, Kraków 1992.
Filozofia. Podstawowe pytania, pod red. E. Martena i M. Schnädelbacha, przeł. K. Krzemieniowa, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995.
J. Hołówka, Etyka w działaniu, Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2002.
Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, KiW, Warszawa 1998.
L. Stevenson, D.L.Haberman, Dziesięć koncepcji natury ludzkiej, Wrocław 2001.
Jacek Filek, Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, Kraków 2004.
Paweł Walczak, Wychowanie jako spotkanie. Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych, Impuls, Kraków 2007.
Zmodyfikowane przez dr Paweł Walczak (ostatnia modyfikacja: 19-06-2017 20:30)