SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Sztuka debaty i konsultacji społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Sztuka debaty i konsultacji społecznych
Kod przedmiotu 14.2-WP-PEDT-SDKS-Ć_pNadGen1R4R0
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Frątczak-Müller
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów i przekazanie umiejętności praktycznych z zakresu przygotowania i prowadzenia wystąpień publicznych, debat, dyskusji i konsultacji społecznych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1.    Teorie komunikowania społecznego
2.    Wystąpienia publiczne – interakcja społeczna
3.    Typy debat, rodzaje dyskusji, prowadzenie sporu
5.    Techniki argumentacji
6.    Konsultacje społeczne – korzyści i bariery, zastosowanie
8.    Konsultacje społeczne - techniki i etapy konsultowania
9.    Partycypacja, aktywność społeczna, jak zachęcić do uczestnictwa w konsultacjach
10.    Przygotowanie i przebieg konsultacji społecznych

Metody kształcenia

Prezentacja multimedialna, zajęcia warsztatowe dotyczące poszczególnych typów debat i konsultacji, dyskusja na podstawie tekstu źródłowego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Praca pisemna

Przygotowanie pracy pisemnej (analizy dyskursu) na wybrany temat zgodnie z zasadami pisania prac naukowych.

Prezentacja

Przygotowanie i realizacja wystąpienia publicznego na wybrany temat.

Zakres materiału

Zgodnie z zaprezentowanym na pierwszych zajęciach sylabusem.

Zasady uzyskania oceny z przedmiotu

Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z oceny z pracy pisemnej i z oceny prezentacji. 

 Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową z przedmiotu

Literatura podstawowa

  1. Fisher M. „Typology of Communications”, Teorie komunikacji i mediów red. M. Graszewicz, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2012.
  2. Gójska A., Kuczyński P., Lewenstein B., Pogoda I., Zielińska E. „Konsultacje społeczne w przestrzeni wielkomiejskiej”, Wydawnictwo SOWA, Warszawa 2011.
  3. Lemmermann H. „Dyskusje i pertraktacje” „Komunikacja werbalna. Szkoła dyskutowania techniki argumentacji, dyskusje, dialogi” Wrocław 1997. 
  4. Niedzicki W.  „Wykład i prezentacja” „Sztuka prezentacji w nauce, biznesie i polityce”, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2010.
  5. Poradnik „Dobrych praktyk konsultacji społecznych”, Warszawa 2011.
  6. Schopenhauer A. , "Erystyka. Sztuka prowadzenia sporów", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.
  7. Sokołowski M. „(R)ewolucja w komunikowaniu, Wprowadzenie do medioznawstwa”, WSP, TWP Warszawa 2010.
  8. Stuart C. „Jak skonstruować prezentację”, „Sztuka przemawiania i prezentacji”, Książka i Wiedza, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. Długosz D., Wygnański J., Obywatele współdecydują. Przewodnik po partycypacji społecznej, Warszawa 2005.
  2. Haidt J., Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Sopot 2014.
  3. Majewska-Opiełka M., Jak mówić by nas słuchano. Psychologia pozytywnej komunikacji, Gdańsk 2010.
  4. Menard D., Jak występować publicznie. Klucze do sukcesu i pułapki, których należy unikać, Warszawa 2009.
  5. Tokarz M., Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-06-2017 15:05)