SylabUZ

Generate PDF for this page

Social pedagogy - course description

General information
Course name Social pedagogy
Course ID 05.7-WP-PEDP-PEDS-W_pNadGen25Z42
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Korlak-Łukasiewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Jest umiejętność definiowania i opisywania środowisk wychowawczych przez studenta, rozpoznawania problemów w nich występujących. Student również umie rozpoznać i wyjaśnić zakres oddziaływań wychowawczych środowisk kształtujących życie jednostek i grup społecznych. Student potrafi przedstawić działania pedagoga społecznego w różnych obszarach – edukacji, opieki, pracy socjalnej oraz animacji społeczno-kulturalnej. Student umie wskazać, jakie instytucje socjalne i kulturalne wspierają rozwój dzieci i młodzieży oraz ludzi dorosłych. Student potrafi analizować zjawiska wpływające na życie społeczne, tj.: bezrobocie, bezdomność, ubóstwo, emigracja zarobkowa czy medialna dominacji form spędzania czasu wolego.

Prerequisites

Znajomość problemów pedagogiki ogólnej.

Scope

Pedagogika społeczna i jej problematyka. Rozwój pedagogiki społecznej w Polsce. Przyczyny wyodrębnienia się pedagogiki społecznej. Zadania, zakres i działy pedagogiki społecznej. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej. Czołowi przedstawiciele pedagogiki społecznej. Konteksty metodologiczne pedagogiki społecznej. Związki pedagogiki społecznej z innymi dyscyplinami. Metody i techniki badań stosowanych w pedagogice społecznej. Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne, szkoła, zakład pracy. Problemy współczesnego społeczeństwa: ubóstwo i bezdomność jako zjawisko i problem społeczny; wybrane zagadnienia bezrobocia; agresja i nietolerancja jako mechanizmy zagrożenia ładu społecznego; emigracja zarobkowa i jej społeczne skutki; medialna dominacji form spędzania czasu wolnego; przemoc jako zjawisko społeczne; niepełnosprawność jako problem społeczny; zjawisko samotności; żal po stracie, czyli o przeżywaniu żałoby; czas wolny współcześnie; starość jako problem społeczny.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia – praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pogadanka, praca z książką, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wykłady kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny lub ustny (w zależności od prowadzącego wykłady) z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi na pytania.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Ocena końcowa

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Recommended reading

  1. Cichosz M., Pedagogika społeczna w latach 1945-2005, Toruń 2007.
  2. Gorniakowska E., Radziewicz-Winnicki A. (red.), Pedagogika społeczna, Katowice 1999.
  3. Kawula S. (red.), Studia z pedagogiki społecznej, Olsztyn 1996.
  4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  5. Lalak D., Piech T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999.
  6. Marynowicz-Hetka E. i in. (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka: stan i perspektywy, Łódź 1998.
  7. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa 2007.
  8. Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2006.
  9. Przecławska A. (red.), Pedagogika społeczna; kręgi poszukiwań, Warszawa 1996.
  10. Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
  11. Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2005.

Further reading

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 30-05-2017 14:03)