SylabUZ

Generate PDF for this page

Wybrane zagadnienia profilaktyki niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży - course description

General information
Course name Wybrane zagadnienia profilaktyki niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży
Course ID 14.0-WP-SP-KP-PNSP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical qualifications
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit

Aim of the course

Cel główny: Słuchacz zdobędzie wiedzę na temat profilaktyki niedostosowania społecznego wśród dzieci i młodzieży oraz umiejętność jej wykorzystania w praktyce pedagogicznej Cele szczegółowe przedmiotu. Słuchacz:: 1) posiada wiedzę na temat zjawiska niedostosowania społecznego i jego interpretacji naukowej w różnorodnych koncepcjach teoretycznych. 2) zna przyczyny i przejawy niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, sposoby funkcjonowania osób niedostosowanych i zagrożonych niedostosowaniem w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym. 3) potrafi wyjaśnić pojęcie profilaktyki społecznej i szkolnej, zna poziomy i strategie profilaktyczne, 4) potrafi uzasadnić ideę i zasady wprowadzenia programów profilaktycznych do szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych, 5) zna sposoby diagnozowania uczniów w zakresie niedostosowania, 6) zna sposoby strategie budowania programów profilaktycznych w szkole i środowisku lokalnym i potrafi je wykorzystać.

Prerequisites

Ogólna orientacja w problemach patologii społecznych, podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej i zaburzeń w zachowaniu dzieci

Scope

Pojęcie normy i patologii. Zaburzenia rozwojowe, zaburzenia zachowania (w tym zespół nadpobudliwości psychoruchowej), zaburzenia emocjonalne (w tym lęki i fobie). Zaburzenia lękowe i nastroju. Zaburzenia osobowości. Agresja i przemoc (w tym agresja elektroniczna).

Zaburzenia odżywiania. Problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuację szkolną. Niepełnosprawność fizyczna i intelektualna oraz jej konsekwencje psychologiczne. Profilaktyka w szkole. Konstruowanie klasowych i szkolnych programów profilaktycznych. Promocja i ochrona zdrowia uczniów. Postępowanie pedagogiczne z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc uczniowi z problemami zdrowotnymi – choremu przewlekle i niepełnosprawnemu. Zagrożenia młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne, sekty. Podkultury młodzieżowe. Inny, wykluczony Pozaszkolne instytucje wychowawcze i resocjalizacyjne. Diagnoza nauczycielska. Podstawowe techniki diagnostyczne w pedagogice. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. Rozpoznawanie i ocena poziomu rozwoju ucznia.

Teaching methods

Wykład problemowy, wykład dyskusyjny

Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metody problemowe

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywność studenta na zajęciach, udział w dyskusji problemowej, przygotowanie projektu i prezentacji profilaktycznej. Ocena końcowa jest oceną wspólną, stanowiącą średnią ocen wykładów i ćwiczeń. Słuchacz, który opuścił któreś zajęcia nie otrzymuje zaliczenia i jest zobowiązany do wcześniejszego ich zaliczenia w ramach indywidualnych spotkań z prowadzącym

Recommended reading

1.        Gaś Z. Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006, WSiP

2.        Kuberska-Gaca K., Gaca A. Profilaktyka niedostosowania społecznego w szkole. Warszawa 1986

3.        Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa 2000.

4.        Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2002

5. Zajączkowski K. Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 1998

Further reading

1.        Gaś Z. Szkolny program profilaktyki. Istota, konstruowanie, ewaluacja. Warszawa 2003, MENiS

2.        Konopnicki J., Niedostosowanie społeczne. Warszawa 1972

3.        Kosińska E., Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki. Kraków 2002

4.        Moczydłowska J, Pełczyńska J, Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie. Rzeszów 2004, FOSZE

5.        Jędrzejewski M. Młodzież a subkultury. Warszawa 1988, Wyd. Żak

6.        Kosińska E., Zachyra B. Profilaktyka pierwszorzędowa w szkole: scenariusze zajęć z uczniami. Kraków 2003, Rubikon

7.        Nowakowski P.T. Sekty. Co każdy wiedzieć powinien. Tychy 1999, Maternus Media

8.        Pasek M. Narkotyki przy tablicy. Warszawa 2000, Fundacja ETOH

9.        Prejs B. Subkultury młodzieżowe. Katowice 2005, Wyd. Kos

10.     Prokop J. Uwaga rodzice! Sekty. Warszawa 1994

11.     Wojcieszek K. Wygrać życie. Szkolny program profilaktyki. Kraków 2002, Rubikon

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 13-09-2017 09:39)