SylabUZ
Course name | Wybrane zagadnienia profilaktyki niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży |
Course ID | 14.0-WP-SP-KP-PNSP |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogical qualifications |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Head faculty | Faculty of Social Sciences |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Class | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit |
Cel główny: Słuchacz zdobędzie wiedzę na temat profilaktyki niedostosowania społecznego wśród dzieci i młodzieży oraz umiejętność jej wykorzystania w praktyce pedagogicznej Cele szczegółowe przedmiotu. Słuchacz:: 1) posiada wiedzę na temat zjawiska niedostosowania społecznego i jego interpretacji naukowej w różnorodnych koncepcjach teoretycznych. 2) zna przyczyny i przejawy niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, sposoby funkcjonowania osób niedostosowanych i zagrożonych niedostosowaniem w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym. 3) potrafi wyjaśnić pojęcie profilaktyki społecznej i szkolnej, zna poziomy i strategie profilaktyczne, 4) potrafi uzasadnić ideę i zasady wprowadzenia programów profilaktycznych do szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych, 5) zna sposoby diagnozowania uczniów w zakresie niedostosowania, 6) zna sposoby strategie budowania programów profilaktycznych w szkole i środowisku lokalnym i potrafi je wykorzystać.
Ogólna orientacja w problemach patologii społecznych, podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej i zaburzeń w zachowaniu dzieci
Pojęcie normy i patologii. Zaburzenia rozwojowe, zaburzenia zachowania (w tym zespół nadpobudliwości psychoruchowej), zaburzenia emocjonalne (w tym lęki i fobie). Zaburzenia lękowe i nastroju. Zaburzenia osobowości. Agresja i przemoc (w tym agresja elektroniczna).
Zaburzenia odżywiania. Problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuację szkolną. Niepełnosprawność fizyczna i intelektualna oraz jej konsekwencje psychologiczne. Profilaktyka w szkole. Konstruowanie klasowych i szkolnych programów profilaktycznych. Promocja i ochrona zdrowia uczniów. Postępowanie pedagogiczne z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc uczniowi z problemami zdrowotnymi – choremu przewlekle i niepełnosprawnemu. Zagrożenia młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne, sekty. Podkultury młodzieżowe. Inny, wykluczony Pozaszkolne instytucje wychowawcze i resocjalizacyjne. Diagnoza nauczycielska. Podstawowe techniki diagnostyczne w pedagogice. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. Rozpoznawanie i ocena poziomu rozwoju ucznia.
Wykład problemowy, wykład dyskusyjny
Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metody problemowe
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywność studenta na zajęciach, udział w dyskusji problemowej, przygotowanie projektu i prezentacji profilaktycznej. Ocena końcowa jest oceną wspólną, stanowiącą średnią ocen wykładów i ćwiczeń. Słuchacz, który opuścił któreś zajęcia nie otrzymuje zaliczenia i jest zobowiązany do wcześniejszego ich zaliczenia w ramach indywidualnych spotkań z prowadzącym
1. Gaś Z. Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006, WSiP
2. Kuberska-Gaca K., Gaca A. Profilaktyka niedostosowania społecznego w szkole. Warszawa 1986
3. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa 2000.
4. Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2002
5. Zajączkowski K. Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 1998
1. Gaś Z. Szkolny program profilaktyki. Istota, konstruowanie, ewaluacja. Warszawa 2003, MENiS
2. Konopnicki J., Niedostosowanie społeczne. Warszawa 1972
3. Kosińska E., Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki. Kraków 2002
4. Moczydłowska J, Pełczyńska J, Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie. Rzeszów 2004, FOSZE
5. Jędrzejewski M. Młodzież a subkultury. Warszawa 1988, Wyd. Żak
6. Kosińska E., Zachyra B. Profilaktyka pierwszorzędowa w szkole: scenariusze zajęć z uczniami. Kraków 2003, Rubikon
7. Nowakowski P.T. Sekty. Co każdy wiedzieć powinien. Tychy 1999, Maternus Media
8. Pasek M. Narkotyki przy tablicy. Warszawa 2000, Fundacja ETOH
9. Prejs B. Subkultury młodzieżowe. Katowice 2005, Wyd. Kos
10. Prokop J. Uwaga rodzice! Sekty. Warszawa 1994
11. Wojcieszek K. Wygrać życie. Szkolny program profilaktyki. Kraków 2002, Rubikon
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 13-09-2017 09:39)