SylabUZ

Generate PDF for this page

Geneza i rozwój systemu Montessori - course description

General information
Course name Geneza i rozwój systemu Montessori
Course ID 05.1-WP-PMiPD-GiRSM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Maria Montessori method and Dalton Plan
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Anetta Soroka-Fedorczuk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Exam

Aim of the course

Zapoznanie z genezą systemu M. Montessori.

Zapoznanie z założeniami Nowego Wychowania i jego przedstawicielami jako kontekstem dla powstania pedagogiki M. Montessori.

Zaprezentowanie sylwetki M. Montessori – zapoznanie z życiem i naukową twórczością autorki koncepcji.

Prerequisites

Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej i historii wychowania.

Scope

1.Nowe Wychowanie jako tło historyczne i kontekst społeczny powstania idei kształcenia montessoriańskiego.

2. Sylwetka M. Montessori jako twórczyni systemu. Współpraca z H. Parkhurst. Sytuacja szkolnictwa we Włoszech przed II wojną światową. Organizacja przedszkola.

3. Idea systemu M. Montessori, zasady, organizacja pracy, refleksja nad uczeniem się. Pomoce dydaktyczne, organizacja przestrzeni.

4. Rozwój na świecie idei M. Montessori. Kształcenie nauczycieli, wymiana doświadczeń.

5.Idea systemu M. Montessori w Polsce. Współczesne możliwości realizacji pedagogiki M. Montessori w przedszkolach i  szkołach oraz kształcenie i dokształcanie nauczycieli.

Teaching methods

Metody podające - wykład, praca z tekstem; problemowe - dyskusja, mind map

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest 100 % obecności na zajęciach, udział w dyskusjach, zaliczony egzamin.

Recommended reading

1.Ł.Kurdybacha, Historia wychowania, PWN , Warszawa 1967.

2.W. Okoń, Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975, WSiP, Warszawa 1978.

3.M. Miksza, Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori a wychowanie dziecka, Impuls, Kraków 1998.

4.B.Stein, Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej, Jedność, Kielce 2003.

5. A. Lukaniuk-Quintailla, Szkoła Marii Montessori. Historia i współczesność, Oficyna Wydawnicza Espera, Kraków 1998.

 

Further reading

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 24-09-2017 10:17)