SylabUZ
Course name | Geneza i rozwój systemu Montessori |
Course ID | 05.1-WP-PMiPD-GiRSM |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Maria Montessori method and Dalton Plan |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Head faculty | Faculty of Social Sciences |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Exam |
Zapoznanie z genezą systemu M. Montessori.
Zapoznanie z założeniami Nowego Wychowania i jego przedstawicielami jako kontekstem dla powstania pedagogiki M. Montessori.
Zaprezentowanie sylwetki M. Montessori – zapoznanie z życiem i naukową twórczością autorki koncepcji.
Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej i historii wychowania.
1.Nowe Wychowanie jako tło historyczne i kontekst społeczny powstania idei kształcenia montessoriańskiego.
2. Sylwetka M. Montessori jako twórczyni systemu. Współpraca z H. Parkhurst. Sytuacja szkolnictwa we Włoszech przed II wojną światową. Organizacja przedszkola.
3. Idea systemu M. Montessori, zasady, organizacja pracy, refleksja nad uczeniem się. Pomoce dydaktyczne, organizacja przestrzeni.
4. Rozwój na świecie idei M. Montessori. Kształcenie nauczycieli, wymiana doświadczeń.
5.Idea systemu M. Montessori w Polsce. Współczesne możliwości realizacji pedagogiki M. Montessori w przedszkolach i szkołach oraz kształcenie i dokształcanie nauczycieli.
Metody podające - wykład, praca z tekstem; problemowe - dyskusja, mind map
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia jest 100 % obecności na zajęciach, udział w dyskusjach, zaliczony egzamin.
1.Ł.Kurdybacha, Historia wychowania, PWN , Warszawa 1967.
2.W. Okoń, Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975, WSiP, Warszawa 1978.
3.M. Miksza, Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori a wychowanie dziecka, Impuls, Kraków 1998.
4.B.Stein, Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej, Jedność, Kielce 2003.
5. A. Lukaniuk-Quintailla, Szkoła Marii Montessori. Historia i współczesność, Oficyna Wydawnicza Espera, Kraków 1998.
Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 24-09-2017 10:17)