SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka kształcenia matematycznego - course description

General information
Course name Metodyka kształcenia matematycznego
Course ID 05.1-WP-PMiPD-MKMa
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Maria Montessori method and Dalton Plan
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 20
(including as e-learning)
1,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z celami, treściami, zasadami i metodami pracy dydaktycznej w zakresie edukacji matematycznej dziecka w wieku wczesnoszkolnym.

Zapoznanie z nowoczesnymi metodami oraz środkami edukacji matematycznej dziecka.

Kształtowanie umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć wprowadzających i utrwalających wybrane pojęcia matematyczne w klasach I-III.

Kształtowanie umiejętności doboru i wykorzystania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych w edukacji matematycznej dziecka.

Kształtowanie kompetencji do krytycznej oceny praktyki pedagogicznej w zakresie edukacji matematycznej dziecka.

Prerequisites

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

 

Scope

  1. Edukacja matematyczna w przedszkolu i klasach I-III, jej specyfika, cele i treści – analiza programów i podręczników a założenia systemu M. Montessori.
  2. Psychologiczne podstawy uczenia się matematyki przez dziecko. Swoistość myślenia matematycznego dziecka.
  3. Kształtowanie umiejętności praktycznych (pojęcia: czasu, miary, masy, pojemności) zgodnie z metodyka M. Montessori.
  4. Zabawy, gry i sytuacje zadaniowe w edukacji matematycznej dziecka w placówkach Montessori.
  5. Orientacja na proces - orientacja na wynik w edukacji matematycznej dziecka.
  6. Nauczanie  czynnościowe w edukacji dziecka– istota znaczenie i możliwości stosowania.
  7. Aktywność badawcza i aktywność twórcza w edukacji matematycznej dziecka w klasach I-III.
  8. Trudności dziecka w uczeniu się matematyki.

 

Teaching methods

Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, prelekcja, nauczanie czynnościowe z materiałem Montessori.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Recommended reading

  1. Guz S., Psychopedagogiczne podstawy edukacji w systemie Montessori, W: Kształcenie wczesnoszkolne na przełomie tysiącleci, pod red. W. Puśleckiego, Warszawa 2000.
  2. Zdybel D., Obraz szkoły Montessori w świetle badań amerykańskich, W: Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, pod red. J. Piekarskiego, B. Śliwerskiego Kraków 2000.
  3. Stein B., Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej, Jedność, Kielce 2003.
  4. Lukaniuk-Quintailla A., Szkoła Marii Montessori. Historia i współczesność, Oficyna Wydawnicza Espera, Kraków 1998.
  5. Cackowska M., Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny, Warszawa 1990.
  6. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.
  7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Terapia dzieci z trudnościami  w uczeniu się matematyki, Katowice 1997.
  8. Nowik J., Nauczanie matematyki w klasach początkowych. Przewodnik bibliograficzny, Opole 1990.
  9. Semadeni Z.  (red)., Nauczanie początkowe matematyki T. 1,2,3,4,WSiP, Warszawa 1984.

Further reading

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 24-09-2017 10:21)