SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka poznawania środowiska społeczno-przyrodniczego - course description

General information
Course name Metodyka poznawania środowiska społeczno-przyrodniczego
Course ID 05.1-WP-PMiPD-MPŚ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Maria Montessori method and Dalton Plan
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 20
(including as e-learning)
1,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z celami, zasadami, treściami  i metodami pracy według założeń pedagogiki Marii Montessori w obszarze poznawania środowiska społeczno – przyrodniczego oraz kształtowanie umiejętności projektowania zajęć dotyczących treści społecznych i przyrodniczych według założeń pedagogiki Marii Montessori.

Prerequisites

Wiedza o celach, metodach, zasadach i formach organizacyjnych kształcenia dziecka. Wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

 

Scope

Cele i metody pracy w systemie Montessori w obszarze poznawania środowiska społeczno–przyrodniczego.

Materiał Montessori w edukacji przyrodniczej i społecznej.

Treści społeczno-przyrodnicze realizowane materiałami Montessori.

 Umiejętność obserwacji, pomiaru, prowadzenia doświadczeń i eksperymentów przy wykorzystaniu materiałów Montessori.

Ćwiczenia z życia praktycznego oraz edukacji kulturowej (kosmicznej).

Teaching methods

Dyskusja, metoda projektów, nauczanie czynnościowe z materiałem Montessori, zajęcia praktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach, praca  pisemna kontrolna w oparciu o zrealizowane treści, wykonanie projektów zajęć.

Recommended reading

Sabina Guz „Metoda Montessori w przedszkolu i w szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci”.  Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2006.

Maria Montessori „Domy dziecięce”. Wydawnictwo Akademickie „ŻAK”, Warszawa 2005.

Horst Klaus Berg „Maria Montessori – poszukiwanie życia razem z dziećmi”. WydawnictwonJedność, Kielce 2007.

 

Further reading

Małgorzata Miksza „Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka”. Wydawnictwo Impuls, 2009.

Janusz Korczak „Jak kochać dziecko”. Wydawnictwo: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2004.

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 24-09-2017 10:24)