SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka hospitacyjna |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PMiPD-PH |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika Marii Montessori i Plan Daltoński |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | - | - | 30 (w tym jako e-learning) |
2 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy ze specyfiką pracy przedszkola lub klas I-III szkoły podstawowej prowadzonych zgodnie z założeniami systemu M. Montessori oraz Planu Daltońskiego, gdzie praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.
Kształcenie umiejętności obserwowania zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności uczniów, interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi, czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć, sposobu integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej,
Kształtowanie umiejętności współdziałania z opiekunem praktyk w:
a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,
b) podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji,
c) prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych,
d) podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi.
Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz psychologii rozwojowej wieku dziecięcego.
Obserwowanie zajęć.
Asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia.
Samodzielne prowadzenie fragmentów zajęć zleconych przez nauczyciela-opiekuna praktyki.
Omawianie hospitowanych zajęć pod kątem ich celów, treści, metod i form organizacyjnych.
Obserwacja, metody praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie przedstawionej dokumentacji z praktyk, tj. arkuszy hospitacji potwierdzonych podpisem nauczyciela-opiekuna praktyki oraz druku opinii na temat przebiegu praktyki wraz z oceną za praktykę wystawioną przez nauczyciela-opiekuna praktyki.
Dokumentacja na temat placówki oraz dzieci prowadzona przez nauczyciela opiekuna-praktyki.
Literatura zalecona przez nauczyciela - opiekuna praktyki.
Podręczniki dla danej klasy, przewodniki metodyczne, scenariusze zajęć, podstawa programowa.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2017 10:31)