SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy psychologii klinicznej i psychopatologii |
Kod przedmiotu | 12.2-WP-EA-PPKP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z pojęciami z zakresu psychologii klinicznej. Pogłębienie wiedzy studentów umożlwiających zrozumienie mechanizmów warunkujących powstawanie zaburzeń psychicznych z perspektywy psychopatologii rozwoju. Ukazanie studentom zasad i możliwości realizacji interwencji i pomocy psychologicznej.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii
WYKŁADY: 1) Norma psychologiczna. Pojęcie normy. Definicje nienormalności. Zdrowie psychiczne. Klasyfikacja zburzeń. 2) Wyjaśnianie zaburzeń psychicznych w kontekście różnych koncepcji psychologicznych: podejście psychodynamiczne, podejście biologiczne, podejście poznawczo-behawioralne, psychologia humanistyczna. 3) Uzależniania. Teoretyczne modele uzależnienia. 4) Zaburzenia osobowości i ich diagnozowanie. Grupy zaburzeń. 5) Zaburzenia psychotyczne. 6) Zaburzenia nastroju. 7) Zaburzenia lękowe. 8) Terapia zaburzeń psychicznych. Warunki skutecznej interwencji i pomocy psychologicznej.
ĆWICZENIA: 1) Specyfika zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji. 2) Zaburzenia internalizacyjne: depresja dzieci i młodzieży, samobójstwa. Zaburzenia lekowe. 3) Zaburzenia eksternalizacyjne: ADHD, ADD, Zaburzenia zachowania i zachowanie opozycyjno-buntownicze. 4) Autoagresja i celowe samouszkadzanie. 5) Zaburzenia odżywiania: anoreksja i bulimia.
Wykład: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz
Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupie, pokaz
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: Kolokwium z treści wykładów. Kryteria oceny: kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)
Zaliczenie z ćwiczeń: Przygotowanie prezentacji lub referatu
Ocena ostateczna: Ocena z kolokwium z treści wykładu wykładów
1. Cierpiałkowska L., Psychopatologia, Warszawa 2000.
2. Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004.
3. Psychologia kliniczna, red. H. Sęk, Warszawa 2006.
4. Seligmann M., Walker E. Rosenhan D., Psychopatologia, Gdańsk 2003.
1. Belin S., Schizofrenia, Gdańsk 2002.
2. Carson R.,C., Butcher J.N., Mineka S., Psychologia zaburzeń, Gdańsk 2004.
3. Rachman S., Zaburzenia Lekowe, Gdańsk 2001.
4. Sterling J., Hellewell J., Psychopatologia, Gdańsk 2005.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-09-2017 16:58)