SylabUZ

Generate PDF for this page

Pozyskiwanie i opracowanie informacji - course description

General information
Course name Pozyskiwanie i opracowanie informacji
Course ID 15.9-WH-FiPlP-PI-S17
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish Philology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ
  • dr Kaja Rostkowska-Biszczanik
  • dr Krystian Saja
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Student zdobywa wiedzę w zakresie najnowszych możliwości pozyskiwania i przetwarzania informacji w sieci Internet. Poznaje podstawowe formy reklam internetowych (baner, button, billboard, skyscraper, pop-up, pop-unde etc.) oraz inne formy reklamy w sieci (kryptoreklama, linki sponsorowane, pozycjonowanie, marketing wirusowy, mailing). Dokonuje analizy morfologicznej popularnych polskich portali internetowych (portale horyzontalne i wertykalne). Zdobywa wiedzę w zakresie sposobów poszukiwania informacji w sieci. Poznaje zasady funkcjonowania oraz potrafi dokonać krytycznej oceny wartości informacyjnej serwisów społecznościowych (Facebook, Twitter, Myspace), serwisów przeznaczone do dzielenia się treściami (YouTube, Wikipedia), a także do recenzowania (Lubimy Czytać, Fimweb). Student zdobywa wiedzę w zakresie umiejscowienia mediów w przestrzeni interaktywnej (internetowe stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe, czasopisma). Poznaje zasady netykiety oraz rozumie związek dziennikarstwa internetowego z odpowiedzialnością za słowo (dezinformacja, transgraniczność, anonimowość). Zdobywa świadomość uwarunkowań prawnych związanych z przetwarzaniem informacji w sieci Internet.

Prerequisites

brak

Scope

Możliwości pozyskiwania i przetwarzania informacji w sieci Internet.

Reklamy, kryptoreklamy i marketing wirusowy w Internecie (baner, button, billboard, skyscraper, pop-up, pop-unde, kryptoreklama, linki sponsorowane, pozycjonowanie, marketing wirusowy, mailing).

Polskie portale internetowe. Analiza, interpretacja, użytkowanie.

Sposoby pozyskiwania informacji w sieci Internet.

Zasady funkcjonowania oraz wartościowanie informacyjne serwisów społecznościowych.

Zasady funkcjonowania oraz wartościowanie serwisów treści ogólnodostępnej.

Zasady funkcjonowania oraz wartościowanie serwisów recenzyjnych.

Umiejscowienie mediów w przestrzeni interaktywnej (internetowe stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe, czasopisma).

Zasady netykiety oraz odpowiedzialność za słowo publikowane w sieci Internet.

Uwarunkowania prawne związane z przetwarzaniem informacji w sieci Internet.

Teaching methods

metoda wykładowa (w tym wykład konwersatoryjny), metoda obserwacji, metoda działalności praktycznej (indywidualnej i grupowej); heureza (pokonywanie barier i różnego rodzaju ograniczeń w toku debat i wspólnego namysłu)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – zaliczenie testu końcowego lub egzaminu; laboratorium – aktywny udział w zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji w Power Poincie, ocena przygotowanej pracy pisemnej (zestawienia bibliograficznego na wybrany temat) lub kolokwium. 

Recommended reading

1.       L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.

2.       S. Allan, Kultura newsów, Kraków 2006.

3.       S. Alllan, Newsy w sieci, Kraków 2008.

4.       Z. Bauer, Dziennikarstwo wobec nowych mediów: historia, teoria, praktyka, Kraków 2009.

5.       Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Warszawa 2010.

6.       M. Kaczmarczyk,  Dziennikarstwo obywatelskie – miejsce i rola w systemie komunikowania społecznego [w:] M. Gierula (red.). Współczesny dziennikarz i nadawca, Sosnowiec 2006.

Further reading

1.       D. Gillmor, We the media, Sebastopol 2004.

2.       Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe. Dz.U. 1984 nr 5 poz. 24.

3.       Zasoby sieci Internet, prasa specjalistyczna.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji broker informacji.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 06-02-2018 14:02)