SylabUZ
Course name | Organization and Methods of Training in Health and Safety |
Course ID | 06.9-BHP-PODYPL-12_16W_pNadGenX5147 |
Faculty | Faculty of Mechanical Engineering |
Field of study | Occupational Health and Safety / Occupational Safety Engineering |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 6 (including as e-learning) |
0,4 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Class | - | - | 9 (including as e-learning) |
0,6 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Zapoznanie studentów z istotą i założeniami organizowania i metodyką szkoleń w zakresie bhp.
Wymagania prawne dotyczące szkoleń. Metody i formy szkolenia poszczególnych grup pracowniczych (wg Dz. U. nr 180 poz. 1860). Ramowe programy szkoleń okresowych dla poszczególnych grup pracowniczych. Typy zajęć a struktura jednostki metodycznej. Tok zajęć szkoleniowych: podających, ćwiczeniowych, eksponujących. Szczegółowe programy szkoleń dla pracowników na wybranych stanowiskach pracy z wykorzystaniem materiałów źródłowych takich jak: instrukcje obsługi urządzeń, dokumentacje techniczno-ruchowe maszyn i urządzeń technicznych, instrukcje zakładowe, instrukcje bhp, karty oceny ryzyka zawodowego, karty charakterystyki substancji niebezpiecznych, rejestry pomiarów czynników szkodliwych, protokoły powypadkowe itp. Formy i metody szkolenia oraz materiały dydaktyczne (pokazowe, prezentacje multimedialne, filmy, serwisy internetowe itp.). Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności – efekty szkolenia. Dokumentacja szkoleniowa (dziennik szkolenia, listy obecności, protokół egzaminacyjny, zaświadczenia o ukończeniu szkolenia). Popularyzowanie problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy.
Wykład: wykład, pogadanka, pokaz, demonstracja.
Ćwiczenia: ćwiczenia, ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa, gry dydaktyczne.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład – egzamin pisemny (min 51% na pozytywne zaliczenia)
Ćwiczenia: ocena projektów/konspektów i sprawdzianów.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń
1. Baron-Polańczyk E. Multimedialne materiały dydaktyczne, Oficyna Wydaw. UZ, Zielona Góra 2006
2. Baron-Polańczyk E. (ed), ICT in Educational Desing. Processes, Materials, Resources - Visegrad Edition, Vol. 1-11, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2012-2016
3. Czasopisma: ATEST, Bezpieczeństwo Pracy, Inspektor Pracy, Przyjaciel Przy Pracy, Serwis BHP, Służba pracownicza, Specjalista ds. BHP.
4. Dostosowanie warunków pracy w Polsce do standardów Unii Europejskiej, Warszawa 2008.
5. Rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 109, poz. 704 z późn. zm.).
6. Rozporządzenie Ministra Gospodarki I Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. nr 180 poz. 1860) z późniejszymi zmianami.
Modified by dr Grzegorz Dudarski (last modification: 07-01-2018 00:42)