SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wykład monograficzny: Jakość życia |
Kod przedmiotu | 04.9-WZ-LogD-WM |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Logistyka |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie wiedzy o istocie kategorii jakości życia i koncepcji zrównoważonego rozwoju, relacjach między różnymi rodzajami jakości życia oraz wybranych metodach jej pomiaru..
Brak.
Jakość życia jako interdyscyplinarny przedmiot badań: m. in. nauki o jakości, psychologii, socjologii, statystyki, filozofii i nauk ekonomicznych. Wielka trójka kategorii: jakość życia jako cel nadrzędny, rozwój społeczno-gospodarczy jako cel główny i instrumentarium; uniwersalne pojęcie rozwoju i pojęcia pochodne – istota koncepcji zrównoważonego rozwoju. Istota życia – ujęcia zawężone i holistyczne (trzy sfery życia i osiem poziomów potrzeb). Siedem typologii jakości życia: wartościująca i niewartościująca, globalna i ograniczona, obiektywna i subiektywna, indywidualna i zbiorowa, bezpośrednia i pośrednia, zrównoważona i niezrównoważona oraz jakość życia według systemów wartości. Wzorce i antywzorce jakości życia, praktyczne problemy „przebiegunowania wzorców”, jakość życia a cechy człowieczeństwa - sens życia. Pomiar obiektywnej i subiektywnej jakości życia - korelacja między wskaźnikami jakości obiektywnej i subiektywnej (twierdzenie Campbella), subiektywny sens i pomiar jakości życia: wskaźniki zadowolenia/ satysfakcji/szczęścia, względne poczucie pokrzywdzenia jako czynnik wpływający na subiektywną jakość życia, subiektywna jakość życia a systemy wartości – jakość życia typu „mieć” i jakość życia typu „być”. Wybrane systemy pomiaru jakości życia (doświadczenia Diagnoz społecznych i pomiar na poziomie lokalnym).
Wykład konwencjonalny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Studenci zobowiązani są do zaliczenia wykładu na ocenę. Zaliczenie ma postać pisemną.
[1] Borys T.(red.); Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 2005 (dostępna także forma elektroniczna).
[2] Borys T., Rogala P.(red), Jakość życia na poziomie lokalnym – ujęcie wskaźnikowe, wyd. UNDP, Warszawa 2008. (dostępna także forma elektroniczna).
[3] Borys T., Zrównoważony rozwój a jakość życia człowieka, czyli krótka historia o trzech drogach i postawach życiowych, „Ekonatura”, nr 5, 2011, s. 28-30 (dostępna także forma elektroniczna).
[4] Borys T., Jakość życia – autodestrukcja czy holistyczny rozwój człowieka, UE Wrocław, 2017 (podręcznik w przygotowaniu do druku)
[1] Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna – warunki i jakość życia Polaków. Rada Monitoringu Społecznego. Warszawa (diagnozy od 2000 roku dostępne na stronie internetowej: www. Diagnoza spoleczna…)
[2] Gawor A., Głębodzka A. (red. nauk.), Jakość życia współczesnego człowieka, Oficyna Wyd. Impuls, Warszawa 2008.
[3] Goleman D., Inteligencja emocjonalna, wyd. Media Rodzina of Poznań, Poznań, 1999.
[4] Jakość życia w perspektywie nauk humanistycznych, ekonomicznych i ekologii, Wyd. AE Jelenia Góra 2003
[5] Kolman R. Jakość życia na co dzień, wyd. OPO, Bydgoszcz 2002.
[6] Kolman R., Jakość życia dla każdego. Podręcznik doskonalenia jakości życia swego i najbliższych, Firma Wyd.- Handlowa Mado, Warszawa, 2014.
[7] Skrzypek E., Uwarunkowania jakości życia w społeczeństwie informacyjnym, wyd. UMCS, Lublin 2000
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Joanna Zarębska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-12-2017 18:31)