SylabUZ

Generate PDF for this page

History of Engineering - course description

General information
Course name History of Engineering
Course ID 08.3-WE-ED-HT
Faculty Faculty of Computer Science, Electrical Engineering and Automatics
Field of study Electrical Engineering
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. Piotr Kwiatkiewicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przybliżenie historii techniki i kultury materialnej. Omówienie znaczenia poszczególnych wynalazków i praktycznej wiedzy inżynieryjnej na rozwój cywilizacji. Analiza społecznego znaczenia zdobyczy techniki. 

Prerequisites

Postawowa wiedza z zakresu historii oraz obszaru nauk przyrodniczych (astronomia, biologia, nauki o Ziemi, fizyka, chemia)  

Scope

Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu historii techniki i kultury materialnej. Zajęcia prowadzone są w porządku chronologiczno – tematycznym. Wykładem wprowadzającym jest rewolucja neolityczna i początki osadnictwa. Kolejne zajęcia omawiają dla poszczególnych okresów historycznych dzieje myśli technicznej w obszarze takich aktywności człowieka jak: energetyka, rolnictwo, transport i podróże, komunikacja – przekaz informacji, architektura, metalurgia, militaria, narzędzia i maszyny stosowane w produkcji. 

Teaching methods

Wykład: wykład konwersatoryjny; analiza materiałów źródłowych podczas wykładu; prezentacje multimedialne

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną polegać będzie na bieżącej kontroli przyswojenia sobie zasobów informacji przekazywanych studentowi oraz ewaluacja zdolności do samodzielnego interpretowania i analizowania informacji, jak również stopnia rozumienia specyfiki tematyki (70% wartości oceny). Obecność na wykładzie (30%).

Recommended reading

  1. Paturi F. R: Kronika Techniki. Wydawnictwo Kronika, Warszawa 1992.
  2. Orłowski B. i inn.: Encyklopedia odkryć i wynalazków. Wiedza Powszechna, Warszawa 1997.
  3. Craughwell Thomas J.: Wielka księga wynalazków. BELLONA, 2010
  4. Gierlotka S.: Historia Elektrotechniki. Wydawnictwo „Śląsk”, 2012
  5. Pater Z.: Wybrane zagadnienia z historii techniki. Politechnika Lubelska, 2011
  6. A. Liebfeld. Ojcowie postępu technicznego. PW „Wiedza powszechna”, Warszawa 1978

  7. A. Machalski. Od młota kamiennego do rakiety kosmicznej. Wyd. WNT, Warszawa 1963

  8. D. Parry. Niezwykła technika starożytności. Wyd. Amber, Warszawa 2006

  9.  W. Hensel, S. Tabaczyński, Rewolucja neolityczna i jej znaczenie dla rozwoju kultury europejskiej Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Zakład Narodowy im. Osolińskich, 1978.

Further reading

  1. Ziółkowski A.: Historia Powszechna. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
  2. Chwalba A.: Historia Powszechna. Wiek XIX. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
  3. Rifkin J.: Trzecia Rewolucja Przemysłowa. Warszawa 2012
  4. Borkowski R.: Cywilizacja – technika – ekologia. Wybrane problemyrozwoju cywilizacyjnego u progu XXI wieku. Kraków 2001
  5. Krzysztofek K., Szczepański M.: Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych. Katowice 2002

Notes

Brak


Modified by dr hab. Łukasz Młyńczyk, prof. UZ (last modification: 21-03-2018 12:19)