SylabUZ
Course name | Media in education |
Course ID | 05.0-WP-PEDP-MWED |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2018/2019 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Laboratory | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Przygotowanie do samodzielnej oceny, wyboru i realizacji mediów edukacyjnych stosowanych w procesie nauczania-uczenia się oraz w procesie szeroko rozumianego komunikowania się; ukształtowanie umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT) w pracy pedagoga. Ukształtowanie umiejętności oceny szkodliwego oddziaływania mediów.
Podstawowe informacje z zakresu dydaktyki ogólnej; podstawowa wiedza o mediach masowych; podstawowe przygotowanie z w zakresie technologii informacyjnych.
Wykłady
Media w edukacji – podstawowe pojęcia: definicja, geneza i kalcyfikacja mediów edukacyjnych; przedmiot, rozwój i możliwości wykorzystania mediów (multimediów) w procesie nauczania-uczenia się (systemy reprezentacji a konstrukcja komunikatów medialnych); ewolucja mediów, zakres i możliwości oddziaływania; technologia informacyjno-komunikacyjna (ICT) jako czynnik integrujący możliwości współczesnych masmediów; cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność); ocena mediów edukacyjnych; konstruowanie mediów edukacyjnych. Rola multimediów w procesie uczenia się: obszary oddziaływań; funkcje nauczyciela, a funkcje mediów; zasady nauczania z zastosowaniem ICT. Od I. Pawłowa do S. Paperta (od behawioryzmu do konstruktywizmu). Ewolucja poglądów dotyczących realizacji oraz stosowania mediów edukacyjnych. Indywidualizacja procesu nauczania-uczenia się realizowanego z zastosowaniem multimediów: diagnoza pedagogiczna (wiedza uprzednia, możliwości poznawcze; preferencje poznawcze) Oddziaływanie multimediów w oparciu o wyniki diagnozy: (1) zakres przekazywanego materiału oraz stopień trudności uwzględniający wyniki pomiaru wiedzy uprzedniej. (2) dopasowanie parametrów przekazu do indywidualnych możliwości poznawczych ucznia, (3) dopasowanie przekazu do indywidualnych preferencji ucznia (wybór preferowanej formy przekazu) oraz stymulacja procesów uwagi (uwaga wolicjonalna; przetwarzanie mimowolne; utrzymanie uwagi: treści wypoczynkowe, przeciwdziałanie habituacji; torowanie i bodźce podprogowe) z zastosowaniem środków charakterystycznych dla preferowanej formy przekazu. Instrukcja metodyczna medium edukacyjnego: stymulacja uwagi wolicjonalnej; nadbudowa struktur poznawczych w oparciu o wiedzę uprzednią – definicja odbiorcy; motywacja i formułowanie celów; nastawienie – atrakcyjność przekazu. Stymulacja sensoryczna w przekazie multimedialnym: tekst, dźwięk, film i animacja; funkcjonowanie zmysłów; pismo piktograficzne i alfabetyczne – obszary stymulacji; słuchanie ciałem; oddziaływanie dźwięku (badania); reklama jako manipulacja - psychologiczne mechanizmy reklamy. Warstwa dźwiękowa i obrazowa mediów edukacyjnych (stymulacja procesów poznawczych): dźwięk naturalny; mowa i słowo pisane; muzyka w filmie dydaktycznym; ruch, światło, barwa; plany filmowe oraz punkty i kąty widzenia kamery; czas w filmie dydaktycznym; oświetlenie obrazu filmowego; obraz graficzny w filmie dydaktycznym; animacja. Ewaluacja z zastosowaniem mediów edukacyjnych: pojęcie ewaluacji i diagnozy pedagogicznej; przypominanie i rozpoznawanie a zadania otwarte i zamknięte; typy zadań testowych; algorytmy w testach elektronicznych; gry edukacyjne, testy i ankiety elektroniczne.
Laboratoria
Media edukacyjne w procesie kształcenia. Multimedialne programy edukacyjne jako przykład integracji podstawowych cech nowych mediów. Analiza edukacyjnych programów komputerowych. Edukacyjne zasoby Internetu. Analiza stron internetowych przeznaczonych dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela. Komponenty graficzne prezentacji multimedialnej. Film i dźwięk w prezentacji multimedialnej. Projektowanie mediów edukacyjnych oraz jednostek dydaktycznych prowadzonych z ich wykorzystaniem. Propozycja jednostki dydaktycznej realizowanej z zastosowaniem samodzielnie wykonanego medium edukacyjnego.
Wykłady – wykład konwersatoryjny, pokaz, demonstracja.
Laboratoria – praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online będą sprawdzane z zastosowaniem testu z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Umiejętności praktyczne są oceniane na podstawie oceny jakości prac – progi punktowe. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanego samodzielnie projektu z zastosowaniem progów punktowych.
Wykłady
Kolokwium pisemne z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.
Laboratoria
Pozytywne zaliczenie wszystkich testów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratoriów i wykładów.
Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 23-04-2018 16:30)