SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Współczesne problemy socjologii edukacji |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-PEDP-WPSE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Intencją prowadzącego jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy na temat wybranych zagadnień związanych z edukacją w kontekście najnowszych teorii socjologicznych i badań empirycznych. Problematyka prezentowana na wykładach obejmuje następujące obszary zagadnień: edukację szkolną, rówieśniczą, medialną, międzypokoleniową, obywatelską, polityczną, patriotyczną, a także zdrowotną i seksualną. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami w szeroko rozumianej edukacji, wynikającymi ze związków edukacji z wiedzą oraz z innymi obszarami życia społecznego.
Wiedza z socjologii ogólnej, znajomość podstawowych pojęć socjologicznych
1. Edukacja szkolna (selekcje szkolne, nierówności w edukacji, funkcjonowanie współczesnych systemów edukacyjnych, ukryte programy szkolne)
2. Edukacja rówieśnicza i medialna (grupy rówieśnicze, komunikacja rówieśnicza, portale spolecznościowe)
3. Edukacja międzypokoleniowa (przynależność pokoleniowa, tożsamość pokoleniowa, różnice pokoleniowe, transmisja międzypokoleniowa)
4. Edukacja obywatelska, polityczna i patriotyczna
5. Edukacja zdrowotna i seksualna
Wykład konwencjonalny, prezentacja w Power Point, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
pozytywna ocena z kolokwium
1. Garewicz J. (1983), Pokolenie jako kategoria socjologiczna, w: Studia Socjologiczne nr.1
2. Gołębiowski B. (1994), Polityka i pokolenia, Warszawa
3. Griese H.M. (1996), Socjologiczne teorie młodzieży, Kraków
4. Kłoskowska A. (1987), Socjologia młodzieży: przegląd koncepcji, w: Kultura i Społeczeństwo, nr.2
5. Koseła K. (1999), Młodzież, hasło w Encyklopedii Socjologii, t.2. 252-259
6. Tillmann K.J. (1996), Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, PWN, Warszawa
7. Szafraniec K. (2010), Młode pokolenie a nowy ustrój, IRWiR PAN, Warszawa
8. Szafraniec K. (2011), Młodzi 2011, wyd. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa
9. Zielińska M. (2010), Przynależność pokoleniowa jako explanandum zmian mentalności społecznej w okresie przeobrażeń systemowych
1. Bűhler Charlotte (1999), Bieg życia ludzkiego, PWN,Warszawa
2. Fatyga B. (1999), Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa
3. Fatyga B. (2002), Polska młodzież w okresie przemian, [w:] Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, [red.] M. Marody, Warszawa
4. Inglehart R. ( 2005), Pojawienie się wartości postmaterialistycznych, w: Socjologia. Lektury, [red.] P. Sztompka, M. Kucia, Wyd. Znak, Kraków, s.334-348
5. Mach B. (2003), Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka. Społeczne losy osiemnastolatków z roku 1989, Warszawa, ISP PAN
6. Melosik Z. (2000), Młode pokolenie a przemiany kultury współczesnej,[w:] Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, [red.] B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec, Zielona Góra
7. Równość życiowych szans. Komunikat z badań (1999), CBOS BS/48/99
8. Świda – Ziemba H. (2000), Młodzież końca tysiąclecia. Obraz świata i bycia w świecie, Warszawa
9. Wrzesień W. (2003), Jednostka-rodzina-pokolenie. Studium relacji międzypokoleniowych w rodzinie
10. Zielińska M. (2000), Młodzież poza kulturą dominującą, [w:] Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, [red.] B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec, Zielona Góra
11. Zielińska M. ( 2004), Postawy wobec „starego” i „nowego” porządku społecznego jako wyznacznik tożsamości pokoleniowej, [w:] Władza, naród, tożsamość, red. K. Gorlach, M. Niezgoda, Z. Seręga, Wyd. UJ, Kraków
12. Zielińska M. (2006), Ariergarda realnego socjalizmu. Społeczne biografie pokolenia stanu wojennego. Wyd. UZ, Zielona Góra
Zmodyfikowane przez dr hab. Maria Zielińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2018 16:30)