SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia społeczna i wychowania |
Kod przedmiotu | 05.8-WP-PEDP-PSW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych procesów społecznych zachodzących w różnych typach grup społecznych, procesu komunikacji społecznej wraz z teoriami dotyczącymi wychowania. Ponadto zakłada się wykształcenie umiejętności poprawnej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i powiązaniem ich z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. Realizacja treści przedmiotu pozwoli dostrzec i docenić ważność psychologii społecznej i wychowawczej w utrzymaniu i rozwoju prawidłowych więzi społecznych i zachowań.
Zaliczone zajęcia z zakresu podstaw psychologii i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia.
Cele i zakres psychologii społecznej i wychowawczej. Zjawisko konformizmu i jego skutki w działaniach wychowawczych. Rozwój społeczny człowieka i jego konsekwencje dla wychowania. Kształtowanie i zmiana postaw. Rola autorytetu w procesie wychowania. Teoria społecznego uczenia się. Mechanizmy i skutki zachowań agresywnych. Relacje intra- i interpersonalne. Procesy grupowe. Dynamika małych grup. Komunikacja interpersonalna. Metody wychowawcze – rola kary, nagrody i modelowania w procesie wychowawczym. Kształtowanie pozytywnych więzi interpersonalnej. Psychologiczna analiza wybranych środowisk i problemów wychowawczych.
Wykład klasyczny. Praca z książką, dyskusje panelowe, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Metodą weryfikacji efektów kształcenia będzie sprawdzian wiedzy w zakresie zrealizowanego materiału na wykładach, opis i analiza przypadku oraz aktywność na zajęciach i realizacja projektu.
Ocena końcowa
Oceną końcową będzie ocena z wykładów.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 21:22)