SylabUZ

Generate PDF for this page

Contemporary theories of education - course description

General information
Course name Contemporary theories of education
Course ID 05.7-WP-PEDP-WTW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocialisation
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie istoty zjawisk i procesów wychowawczych oraz ich złożoności; zdolność do refleksji pedagogicznej; łączenie myślenia teoretycznego z myśleniem praktycznym.

Prerequisites

Wiedza z zakresu: historii i opieki wychowania , teoretycznych podstaw wychowania

Scope

Wykłady

Teoria wychowania – jej zadania i funkcje, związek teorii wychowania z praktyką, różnorodność modeli wychowania, teoria wychowania a inne dyscypliny pedagogiki. Podstawowe paradygmaty i ideologie współczesnego wychowania – alternatywność w myśleniu o wychowaniu. Istota i wieloznaczność współczesnego rozumienia wychowania – teoretyczne i koncepcyjne ujęcia wychowania, uniwersalizm w myśleniu o wychowaniu, kontrowersje w dyskusjach o wychowaniu.

Ćwiczenia

Podstawowe właściwości współczesnego wychowania. Wybrane koncepcje wychowania, np..Nowe Wychowanie (M. Montessori, R. Steiner, J. Korczak), teoria nauczania wychowującego H. Muszyńskiego, wychowanie do pokoju T. Adorno.

Teaching methods

Wykłady – wykład problemowy uzupełniony prezentacją multimedialną

Ćwiczenia – praca z książką, problemowa dyskusja seminaryjna wokół zaproponowanych zagadnień, prezentacja multimedialna, pokaz.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: egzamin w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Recommended reading

  1. Edukacja alternatywna: nowe teorie, modele badań i reformy, red. J. Piekarski, B. Śliwerski, Kraków 2000.
  2. Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.
  3. Krüger H.H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005.
  4. Kupisiewicz C., Z dziejów teorii i praktyki wychowania: podręcznik akademicki, Kraków 2012.
  5. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  6. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.
  7. Pedagogika: dyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, T. III-IV, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2010.
  8. Śliwerski B., Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu, T. I, Gdańsk 2006.
  9. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.
  10. Wychowanie, pojęcia, procesy, konteksty, interdyscyplinarne ujęcie, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, T. I-V, Gdańsk 2007.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice 2000.
  2. Spory o edukację: dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993.
  3. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego: zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa-Łódź 1999.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (last modification: 26-04-2018 09:43)