SylabUZ

Generate PDF for this page

Contemporary problems of the sociology of marriage and family - course description

General information
Course name Contemporary problems of the sociology of marriage and family
Course ID 14.2-WP-PEDP-WPSMR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Frątczak-Müller
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zamysłem prowadzącego jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy z zakresu problematyki małżeństwa i rodziny, zapoznanie z nowymi koncepcjami teoretycznymi jej dotyczącymi oraz społeczno-kulturowym tłem formowania związków dla niej alternatywnych. Dodatkowym celem jest zapoznanie z nowymi formami życia małżeńsko-rodzinnego oraz przygotowanie studentów do ich rozpoznawania i diagnozy.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Małżeństwo i rodzina w ponowoczesnym świecie. Czynniki przemian życia małżeńsko-rodzinnego.
  2. Sytuacja współczesnej rodziny polskiej – czy kryzys rodziny? Analiza zmian demograficznych.
  3. Ponowoczesne role małżeńsko – rodzinne. Wzory dzietności. Nowe ojcostwo i nowe macierzyństwo.
  4. Preferowane modele małżeństw. Powinności rodzinne kobiet i mężczyzn.
  5. Władza w rodzinie, konflikty małżeńskie, procesy komunikacji.
  6. Nowe formy życia rodzinnego: poligamia małżeńska, swingers, LAT, DINKs, monogamia nomadyczna i rodzinne patchworki.
  7. Samotne rodzicielstwo z przymusu i wyboru.
  8. Singlizm i nowe formy relacji społecznych.
  9. Długotrwała kohabitacja i bezdzietność z wyboru.
  10. Rodzina kręgu europejskiego i w kulturze wschodu.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy; wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Efekty kształcenia będą weryfikowane w formie pisemnej. Test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą do przedmiotu.

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z testu.

Recommended reading

  1. Duch-Krzystoszek D.,  Kto rządzi w rodzinie: socjologiczna analiza relacji w małżeństwie, Warszawa 2007.
  2. Jabłoński D., Kurtz H., Ostasz L., Gdy kobieta ma kilku mężów: Rzecz o poliandrii, Olsztyn 2009.
  3. Kwak A., Rodzina w dobie przemian: małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005.
  4. Łaciak B., Obyczajowość polska czasu transformacji, Warszawa 2005.
  5. Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002.
  6. Szlendak T., Socjologia rodziny: ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011.
  7. Titkow A., Duch-Krzystoszek D., Budrowska B., Nieodpłatna praca kobiet: mity, realia perspektywy, Warszawa 2004.
  8. Tyszka Z., Socjologia rodziny, Warszawa 1976.
  9. Warzywoda-Kruszyńska W., Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie polskim, Łódź 2004.

Further reading

  1. Brian W., Stacey S., Carl W., Marriages, families and intimate relationships: A practical Introductions (2nd Edition), Pearson, Boston 2008.
  2. Coltrane S. L., Collins R., Sociology of Marriage and the Family: Gender, Love, and Property (5th Edition), Belmont, 2007.
  3. Hochschild A.R.,  Machung A.,  The Second Shift, Penguin Books, New York 2003.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes

-


Modified by dr Joanna Frątczak-Müller (last modification: 21-04-2018 21:47)