SylabUZ
Course name | Information technologies |
Course ID | 11.3-WP-PEDP-TI |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Speech therapy |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2018/2019 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym, a także wykształcenie praktycznych umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się ICT w pracy pedagoga.
Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres szkoły średniej).
Terminy, pojęcia: Technologia informacyjna a informatyka. TIK (ICT); rola i miejsce TIK w edukacji; ochrona własności intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć komputerowa. Urządzenia peryferyjne; edytory tekstu (Microsoft Word, LibreOffice Writer; Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna; publikowanie dokumentów HTML (protokół FTP) lub technologia CMS; arkusze kalkulacyjne (Microsoft Excel, LibreOffice Calc); podstawowe informacje o bazach danych; pliki multimedialne; prezentacje multimedialne (Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress) oraz prezentacje multimedialne na stronie internetowej (iSpring lub Sway). Bezpieczeństwo danych oraz systemu operacyjnego – teoria i ćwiczenia praktyczne.
Edytor tekstu Microsoft Word lub LibreOffice Writer – formatowanie dokumentów. Marginesy i orientacja strony, listy wypunktowane i numerowane, nagłówki i stopki, podział tekstu na kolumny, tworzenie i formatowanie tabel, wstawianie i formatowanie obiektów graficznych, sprawdzanie pisowni i gramatyki w dokumencie, wykorzystywanie słownika synonimów, edytor równań matematycznych; style, automatyczny spis treści, automatyczne podpisywanie rysunków i tabel, style nagłówków.
Arkusz kalkulacyjny – Microsoft Excel lub LibreOffice Calc. Tworzenie i formatowanie arkuszy danych, sortowanie, tworzenie i kopiowanie funkcji, podstawowe obliczenia, formatowanie wykresów; rejestracja makr; tworzenie formularzy. Formularz jako elektroniczny test lub ankieta. Arkusze sieciowe – import danych z wielu arkuszy, kwerenda sieci Web, sumy częściowe, tabela przestawna, filtrowanie, wykresy. Dokumenty Google (w tym formularze - ankiety i testy sieciowe).
Multimedia: grafika i dźwięk, film. Grafika – typy plików graficznych, konwersja. Fotografia cyfrowa, programy do edycji zdjęć, skanery i skanowanie, tworzenie animowanych plików gif, tworzenie animacji w prezentacji multimedialnej. Dźwięk – rejestracja dźwięku z różnych źródeł, obróbka dźwięku, konwersja plików dźwiękowych. Osadzanie dźwięku w prezentacji multimedialnej i na stronie internetowej. Film - nagrywanie filmów, zapisywanie i konwersja filmów rozpowszechnianych legalnie w Internecie, montaż plików filmowych.
Internet: FTP lub CMS; aplikacje w chmurze; Dokumenty Google, Microsoft OneDrive oraz Dropbox. Projekt witryny internetowej oraz jej wykonanie.
Pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wiedza teoretyczna zdobywana podczas zajęć oraz samodzielnej pracy z książką oraz kursem online będzie sprawdzana z zastosowaniem testów z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Umiejętności praktyczne, np. korzystanie z edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego itp. będą weryfikowane na podstawie oceny jakości prac – sprawdzian z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów, których tematyka uwzględnia specyfikę danej specjalności (prezentacje multimedialne oraz strony internetowe) - progi punktowe. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.
Zaliczenie z laboratoriów: zaliczenie wszystkich podlegających ocenie sprawdzianów oraz zadań i prac.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z laboratoriów.
Jędryczkowski J., Materiały online: http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz//przedmioty.html , http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz//elearning.html , https://www.youtube.com/c/JJKursy
1. Furmanek M., red., Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
2. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny na stronie: http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy.
Modified by dr Jacek Jędryczkowski (last modification: 15-04-2018 19:19)