SylabUZ

Generate PDF for this page

Contemporary problems of the sociology of marriage and family - course description

General information
Course name Contemporary problems of the sociology of marriage and family
Course ID 14.2-WP-PEDP-WPSMR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Frątczak-Müller
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zamysłem prowadzącego jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy z zakresu problematyki małżeństwa i rodziny, zapoznanie z nowymi koncepcjami teoretycznymi jej dotyczącymi oraz społeczno-kulturowym tłem formowania związków dla niej alternatywnych. Dodatkowym celem jest zapoznanie z nowymi formami życia małżeńsko-rodzinnego oraz przygotowanie studentów do ich rozpoznawania i diagnozy.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Małżeństwo i rodzina w ponowoczesnym świecie. Czynniki przemian życia małżeńsko-rodzinnego.
  2. Sytuacja współczesnej rodziny polskiej – czy kryzys rodziny? Analiza zmian demograficznych.
  3. Ponowoczesne role małżeńsko – rodzinne. Wzory dzietności. Nowe ojcostwo i nowe macierzyństwo.
  4. Preferowane modele małżeństw. Powinności rodzinne kobiet i mężczyzn.
  5. Władza w rodzinie, konflikty małżeńskie, procesy komunikacji.
  6. Nowe formy życia rodzinnego: poligamia małżeńska, swingers, LAT, DINKs, monogamia nomadyczna i rodzinne patchworki.
  7. Samotne rodzicielstwo z przymusu i wyboru.
  8. Singlizm i nowe formy relacji społecznych.
  9. Długotrwała kohabitacja i bezdzietność z wyboru.
  10. Rodzina kręgu europejskiego i w kulturze wschodu.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Efekty kształcenia będą weryfikowane w formie pisemnej. Test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą do przedmiotu.

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego.

 

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z testu.

Recommended reading

  1. Duch-Krzystoszek D.,  Kto rządzi w rodzinie: socjologiczna analiza relacji w małżeństwie, Warszawa 2007.
  2. Jabłoński D., Kurtz H., Ostasz L., Gdy kobieta ma kilku mężów: Rzecz o poliandrii, Olsztyn 2009.
  3. Kwak A., Rodzina w dobie przemian: małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005.
  4. Łaciak B., Obyczajowość polska czasu transformacji, Warszawa 2005.
  5. Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002.
  6. Szlendak T., Socjologia rodziny: ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011.
  7. Titkow A., Duch-Krzystoszek D., Budrowska B., Nieodpłatna praca kobiet: mity, realia perspektywy, Warszawa 2004.
  8. Tyszka Z., Socjologia rodziny, Warszawa 1976.
  9. Warzywoda-Kruszyńska W., Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie polskim, Łódź 2004.

Further reading

  1. Brian W., Stacey S., Carl W., Marriages, families and intimate relationships: A practical Introductions (2nd Edition), Pearson, Boston 2008.
  2. Coltrane S. L., Collins R., Sociology of Marriage and the Family: Gender, Love, and Property (5th Edition), Belmont, 2007.
  3. Hochschild A.R.,  Machung A.,  The Second Shift, Penguin Books, New York 2003.

Notes

-


Modified by dr Joanna Frątczak-Müller (last modification: 21-04-2018 21:50)