SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji językowej w przedszkolu |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PEDP-MEJwP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi założeniami edukacji językowej dzieci w wieku przedszkolnym. Zapoznanie z klasycznymi i alternatywnymi metodami pracy w przedszkolu w kontekście nauki czytania i pisania.
Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
Wykłady
Rozwój mowy dziecka. Przedszkolna edukacja polonistyczna według podstawy programowej. Cele, treści, metody i środki pracy na edukacji językowej. Założenia metodyczne przedszkolnej edukacji polonistycznej. Dojrzałość dziecka do edukacji polonistycznej. Gotowość dziecka do nauki czytania i pisania. Sens i znaczenie bajkoterapii. Istota i wykorzystanie inscenizacji.
Konwersatoria
Wprowadzanie dziecka w świat pisma w świetle aktualnej podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Analiza dokumentów ministerialnych w zakresie przedszkolnej nauki czytania i pisania. Kontrowersje wokół przedszkolnej nauki czytania i pisania. Programy i pakiety edukacyjne – analiza materiałów edukacyjnych. Literatura dla dzieci w wieku przedszkolnym – prezentacje wybranych pozycji książkowych, opracowanie recenzji. Konkurs na prezentację utworu literackiego dla dzieci. Czytanie i pisanie w przedszkolu – tradycyjne metody wprowadzania dzieci w świat liter. Alternatywne metody nauki czytania i pisania : G. Domana, I. Majchrzak, B. Cuttinga, B. Rocławskiego, M. Bogdanowicz. Metody wprowadzania dzieci w świat pisma stosowane w praktyce edukacyjnej – obserwacje w przedszkolu. Czytanie dzieciom – wizyta w przedszkolu, prezentacje utworów literackich dla dzieci w przedszkolu. Projektowanie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem różnorodnych metod. Środki edukacyjne wspierające umiejętność czytania i pisania. Projektowanie zadań i zabaw wspierających dzieci w nauce czytania i pisania.
Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.
Konwersatoria – podające (praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym), problemowe (dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne), praktycznego działania – projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Wykład zaliczenie na podstawie: kolokwium
Konwersatoria
Zaliczenie z ocena na podstawie kolokwium (25%), projektowania zadań i sytuacji edukacyjnych, prace pisemne (25%), prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia (25%) aktywnej obecności i dyskusji studentów (25%).
Ocena końcowa
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen w wykładów i konwersatoriów.
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2018 17:17)