SylabUZ

Generate PDF for this page

Logopaedics - course description

General information
Course name Logopaedics
Course ID 05.0-WP-PEDP-LG1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu logopedii (przedmiot logopedii, istota, rodzaje i przyczyny wybranych zaburzeń mowy oraz metody terapii; profilaktyka logopedyczna); kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy logopedycznej do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami współpracy nauczyciela z logopedą i innymi specjalistami.

 

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki; podstawowa znajomość anatomii i fizjologii narządów mowy, podstawy języka polskiego (zwłaszcza fonetyku artykulacyjnej), podstawy psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Scope

Wprowadzenie do logopedii. Zaburzenia mowy. Klasyfikacje zaburzeń mowy. Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wspomaganie opóźnionego rozwoju mowy. Profilaktyka logopedyczna. Diagnoza i terapia wybranych zaburzeń mowy – dyslalia, jąkanie, dysartria, afazja. Psychospołecza sytuacja dzieci z zaburzeniami mowy.

Teaching methods

Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda projektu, praca w grupach, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), oceny z projektów (50%).

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest ocena z konwersatorium. 

Recommended reading

  1. Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 2004.
  2. Demelowa G., Elementy logopedii, Warszawa 1987.
  3. Jastrzębowska G., Podstawy diagnozy i teorii logopedycznej, Opole 1998.
  4. Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.
  5. Kaczmarek L., Rewalidacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy, [w:] Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Warszawa 1988.
  6. Logopedia: pytania i odpowiedzi, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003.
  7. Skorek E. M., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2002.
  8. Skorek E. M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2004.
  9. Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.
  10. Tarkowski Z., Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992.
  11. Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia. 

Further reading

  1. Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1998.
  2. Jastrzębowska G., Klasyfikacje zaburzeń mowy, [w:] Logopedia: pytania i odpowiedzi, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003.
  3. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 2002.
  4. Skorek E. M., Reranie. Profilaktyka, diagnoza, korekcja, Kraków 2003.
  5. Skorek E. M., Stosunki koleżeńskie dzieci z zaburzeniami mowy i ich szkolne uwarunkowania, Zielona Góra 2000. 

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 09-04-2018 21:22)