Pedagogy / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna
Education profile
academic
Level of studies
First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester
winter term 2018/2019
Course information
Semester
4
ECTS credits to win
1
Course type
optional
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr hab. Pola Kuleczka, prof. UZ
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Tutorial
15
1
9
0,6
Credit with grade
Aim of the course
Umiejętność definiowania pojęć: region, regionalizm, lokalizm, „mała Ojczyzna”; Wiedza nt. historii i rozwoju regionalizmu w Europie oraz w Polsce; Ogólna wiedza nt. regionów Polski; Wiedza nt. własnego regionu; Znajomość dziedzictwa kulturowego regionu lubuskiego; Wiedza oraz umiejętności z zakresu popularyzowania edukacji regionalnej.
Prerequisites
Ogólna wiedza o regionie, zawarta w programach szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły średniej.
Scope
Region – regionalizm – dziedzictwo kulturowe – propozycje zdefiniowania i usystematyzowania pojęć. Dzieje regionalizmu w Europie (geneza, rozwój, charakterystyka). Regionalizm w Polsce – historia i współczesność. Regionalizm jako ruch społeczny. Dziedzictwo kulturowe a regionalizm. Z niej wyrośliśmy – „mała ojczyzna”, „ojczyzna prywatna”, „ojczyzna lokalna”. Rodzina a kultura narodowa. Twórcy polskiego regionalizmu. Prasa regionalna. Stowarzyszenia społeczne i ich rola w popularyzowaniu walorów i dorobku „małych ojczyzn”. Edukacja regionalna. Program Regionalizmu Polskiego. Karta Regionalizmu Polskiego. Dziedzictwo kulturowe w regionie. Znaczenie i istota popularyzowania regionalizmu wśród młodego pokolenia. Pogranicze polsko-niemieckie, Środkowe Nadodrze – problemy kulturowe.
Teaching methods
Pogadanka, praca z książką, metoda tekstu przewodniego, metoda projektu.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Konwersatoria
Efekty kształcenia weryfikowane będą dwoma sposobami: wykonanie projektu (indywidualnie) 50% oceny końcowej i 50% sprawdzian z wiadomości.Projekt zajęć: zgodność z tematem, struktura pracy, poprawny język, odpowiedni dobór literatury, twórczy sposób wykorzystania literatury dla dzieci i przedmiotowej.
Ocena końcowa
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów
Recommended reading
Brencz A., Oswajanie niemieckiego dziedzictwa kulturowego. Z badań etnologicznych na Środkowym Nadodrzu, [w:] Wokół niemieckiego dziedzictwa kulturowego na Ziemiach Zachodnich i Północnych, red. Z. Mazur, Poznań 1997, s. 191-216.
Damrosz J., Obszary etnokulturowe a granice państw i regionów, [w:] Czym jest regionalizm? VI Kongres Regionalnych Towarzystw Kultury, Radom, 23-26 września 1998, red. S. Bednarek, A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, K. Orzechowski, S. Słowik, J. Wojtas, A. Zieliński, Wrocław-Ciechanów 1998, s. 16-30.
Damrosz J., Region i regionalizm. Studium interdyscyplinarne, Warszawa 1987.
Jastrzębski J., Kultura i regionalizm, [w:] Folklorystyczne i antropologiczne opisanie świata, red. T. Smolińska, Opole 1999, s. 351-359.
Kaczmarek U., Młodzież – regionalizm – kultura, [w:] Tożsamość narodowa a ruch regionalny w Polsce, red. A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, K. Orzechowski, s. 146-153.
Kostarczyk Artur, Dziedzictwo kulturowe regionów Polski, [w:] Polskie regiony: podstawy kulturowe regionalizacji Polski, red. E. Wysocka, M. Konopka, Ciechanów 1977, s. 21-25.
Kwaśniewski K., Elementy teorii regionalizmu, [w:] Region, regionalizm – pojęcia i rzeczywistość: zbiór studiów, red. K. Handke, Warszawa 1993, s. 75-85.
Omelaniuk A.J., Z regionalizmem w XXI wiek: referat programowy na VI Kongres Regionalnych Towarzystw Kultury, Wrocław-Ciechanów 1998.
Patkowski A., W hołdzie ziemi rodzinnej, Warszawa 1958.
Petrykowski P., Edukacja regionalna: problemy podstawowe i otwarte, Toruń 2003.
Turowski J., Regiony – regionalizm – lokalizm, [w:] Czym jest regionalizm? VI Kongres Regionalnych Towarzystw Kultury, Radom, 23-26 września 1998, red. S. Bednarek, A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, K. Orzechowski, S. Słowik, J. Wojtas, A. Zieliński, Wrocław-Ciechanów 1998s. 100-106.
Further reading
Dyczewski L., Rola rodziny w tworzeniu, przekazie i zakorzenieniu w kulturze narodowej, [w:] Rodzina – młodzież – regionalizm, red. A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, W. Pilarczyk, Ciechanów 2000, s. 19-35.
Godula R., Węcławowicz T., Aspekty tożsamości kulturowej, [w:] Polskie regiony: podstawy kulturowe regionalizacji Polski, red. E. Wysocka, M. Konopka, Ciechanów 1977, s. 27-32.
Kaczmarek U., Zderzenie i mieszanie się społeczności i kultur na pograniczu polsko-niemieckim – casus Szczecińskiego, [w:] Kultury regionalne i pogranicza kulturowe a świadomość etniczna, red. I. Bukowska-Floreńska, Katowice 1991, t. II, s. 93-101.
Samsonowicz H., O większej i małej Ojczyźnie, [w:] Tożsamość narodowa a ruch regionalny w Polsce, red. A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, K. Orzechowski, s. 57-61.
Simonides D., Więź regionalna a „mała ojczyzna”, [w:] Kultury regionalne i pogranicza kulturowe a świadomość etniczna, red. I. Bukowska-Floreńska, Katowice 1991, t. II, s. 65-75.
Szacki J., Tożsamość narodowa w obliczu otwartej przestrzeni europejskiej, [w:] Tożsamość narodowa a ruch regionalny w Polsce, red. A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, K. Orzechowski, s. 62-68.
Notes
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 09-04-2018 21:22)