SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogiczne aspekty trudności w uczeniu się - course description

General information
Course name Pedagogiczne aspekty trudności w uczeniu się
Course ID 05.6-WP-PEDP-PATU
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z pedagogicznymi problemami związanymi z trudnościami w uczeniu się, przyczynami trudności, rodzajami, sposobami pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się; zapoznanie z modelami pracy terapeutycznej i pedagogicznej, z zasadami planowania pracy terapeutycznej z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; zapoznanie z wiedzą na temat organizacji pomocy pedagogicznej udzielanej dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Prerequisites

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym.

Scope

Wykłady

Pojęcie trudności w uczeniu się i jego zakres, rodzaje, przyczyny i objawy trudności w uczeniu się, sposoby pracy pedagogicznej z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się, modele pracy terapeutycznej i pedagogicznej, zasady planowania pracy terapeutycznej, dydaktycznej i wychowawczej z dziećmi z trudnościami w uczeniu się,  organizacja pomocy pedagogicznej udzielanej dziecku z trudnościami w uczeniu się, wpływ zaburzeń rozwojowych na niepowodzenia dziecka, rodzina a trudności w uczeniu się, środowisko szkolne a niepowodzenia w nauce.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 Zaliczenie na podstawie obecności  i pozytywnej oceny z aktywności podczas dyskusji oraz zadań zleconych przez prowadzącego.

Recommended reading

  1. Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria-diagnoza-terapia. Warszawa: CMP
  2. Bogdanowicz, M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W: Psychologia Wychowawcza, 1995, nr3, s 216-223
  3. Bogdanowicz, M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: WSiP
  4. Kaja, B. (2003). Diagnoza dysleksji. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska
  5. Krasowicz-Kupis, G. Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN
  6. Nartowska, H. (1980). Opóźnienia i dysharmonie rozwoju dziecka. Warszwa: WSiP
  7. Okun, B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: IPZ
  8. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa
  9. Skorek, M., E. (2004). Terapia pedagogiczna. Kraków: Impuls
  10. Włodek-Chronowska, J. (1993). Diagnostyka psychopedagogiczna. W: J. Włodek-Chronowska (red. ) Terapia pedagogiczna. Karków: UJ

 

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady.

Further reading

  1. Goldman, R., Scott, S. (2000). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wrocław: Urban&Partner
  2. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSiP
  3. Jarosz, E., Wysocka, E. Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 01-05-2018 18:15)