SylabUZ

Generate PDF for this page

Elocution and Recitation - course description

General information
Course name Elocution and Recitation
Course ID 03.2-WA-JiMEP-DRC-Ć-S14_pNadGenK36OI
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz and Popular Music
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jolanta Konstańciuk-Sipowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Uzyskanie prawidłowej techniki i wyrazistości mowy zgodnie z normami polskiej wymowy; poszerzenie umiejętności posługiwania się głosem o mechanizmy ruchowe ciała, wpływające na jakość głosu; poszerzenie wyobraźni językowej poprzez zastosowanie różnych środków ekspresji; kształtowanie umiejętności publicznego, artystycznego wygłaszania tekstów, poprawa wizerunku osoby poprzez głos.

Prerequisites

Sprawny aparat artykulacyjny.

Scope

- Opanowanie ciała jako instrumentu przekazu werbalnego, w tym koordynacja nowych wzorców ruchowych ciała z rytmem oddechu i procesami wydobycia głosu.

- Ćwiczenia usprawniające dynamikę oddechu.

- Ćwiczenia artykulacyjne nad poprawą wyrazistości mowy: praca nad ruchliwością warg, szczęki, języka oraz prawidłową wymową głosek.

- Posługiwanie się akcentem, frazą, pauzą, tempem, natężeniem, intonacją i barwą głosu.

- Uczenie udzielania świadomych odpowiedzi na pytania: Co mówię? Jak mówię? Do kogo mówię ? Po co mówię ?

- Samodzielne poszukiwanie interpretacji przygotowywanych tekstów.

Teaching methods

Pokaz z instruktażem, ćwiczenia przedmiotowe, działania praktyczne 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności na zajęciach, przygotowanych zadań (ćwiczeń artykulacyjnych i tekstów literackich)

Recommended reading

1.      J. Sipowicz: Ja i mój głos, Wrocław 2009

2.      D. Michałowska: Mówić wierszem, PWST, Kraków 1999

3.      B. Toczyska: Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1994

4.      M. Walczak-Deleżyńska: Aby język giętki (wybór ćwiczeń artykulacyjnych), PWST, Wrocław 2001

5.      J. D. Bednarek: Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2005

6.     B. Wieczorkiewicz: Sztuka mówienia,  Kraków 1998

 

Further reading

1.      A. Markowski (red.): Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 1999.

2.      D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz: Kultura języka polskiego, 1971

3.      W. Doroszewski, B. Wieczorkiewicz: Zasady poprawnej wymowy polskiej, 1947

4.       L. Dutkiewicz, J. Sawicka: Fonetyka i fonologia, 1995

5.       K. Gawęda: Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995

6.    D. Michałowska: Podstawy polskiej wymowy scenicznej, PWST, Kraków 1994.

7.    B. Toczyska: Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 1998

8.     B. Toczyska: Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997

9.   M. Walczak-Deleżyńska, J. Deleżyński: Czy dykcja to fikcja (praca nad wyrazistością słowa), Łódź 2004.

10.   B.Tracy: Mów i zwyciężaj, Warszawa 2010

 

Notes


Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 18-06-2018 19:36)