SylabUZ

Generate PDF for this page

Improvisation - course description

General information
Course name Improvisation
Course ID 03.2-WA-JiMEP-IMJ-Ć-S14_pNadGen9YASD
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz and Popular Music
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Bartosz Pernal
  • dr Artur Majewski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zagadnienie improwizacji w muzyce jazzowej i estradowej oraz przedstawienie szeregu technik poszerzających umiejętności i świadomość studentów niezbędne dla wykonawstwa w stylistyce jazzowej, a w szczególności: [1] Opanowanie podstawowego warsztatu związanego z improwizacją jazzową. [2] Zapoznanie się ze strukturą harmoniczną standardów jazzowych. [3] Rozwój (poznanie i praktyczne zastosowanie na przykładzie grupowej pracy z instrumentem) elementów improwizacji w aspektach: melodycznym, harmonicznym i rytmicznym, z uwzględnieniem jazzowego języka muzycznego.

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotu w semestrze drugim.

Scope

Podczas zajęć omawiane są problemy z zakresu:

- wykonawstwa solowego

- wykonawstwa solowego w kontekście sekcji rytmicznej

- współpracy w ramach sekcji rytmicznej

- kształtowania brzmienia zespołu instrumentalnego

- zastosowania technik improwizacji odpowiednich dla poszczególnych stylów jazzu melodyki, rytmu, frazowania i harmonii w muzyce jazzowej

Tematy zajęć:

1. Zagadnienie polirytmii w praktycznym zastosowaniu podczas improwizacji;

2. Zagadnienie polimetrii podczas zespołowej improwizacji;

3. Gra w „time'ie” i poza „time'm” w solowej improwizacji;

4. Dopasowanie rejestrów instrumentów akompaniujących i solowych podczas zespołowej improwizacji;

5. Technika frazowania „pomiędzy taktami";

6. Swing i charakterystyczne elementy rytmiki, brzmienia i melodyki;

7. Riff i jego rola jako elementu frazotwórczego i formotwórczego

8. Rola sekcji rytmicznej w zespole jazzowym;

9. Współpraca solisty i sekcji rytmicznej w zespole jazzowym;

10. „Passing Notes” (dźwięki przejściowe) i ich zastosowanie w skalach;

11. Zagadnienie substytutów: tercji małej i trytonowego;

12. Ewolucja harmonii bluesa;

13. Ekspresja w improwizacji;

14. Improwizacja modalna.

15. Melodyka stylu BeBop.

 

Teaching methods

Zajęcia mają charakter ćwiczeń praktycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną na podstawie prezentacji fragmentów nagranych improwizacji każdego ze studentów, pracy na zajęciach, obecności.

Recommended reading

M. Levine: The Jazz Theory

Nicolas Slonimski: Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, Coleman-Ross Co., N.Y., 1974

A. Laverne: Tones of runes

J. la Porta: Jazz Articulation

W. Weiskopf & R. Ricker: Augmented scales in jazz

 

Further reading

Notes

Materiał i problemy dla roku pierwszego (semestr pierwszy i drugi) i drugiego (semestr trzeci i czwarty) są podobne, niekiedy nawet są to te same treści, ale w przypadku pierwszego, zagadnienia realizowane są w praktyce na najprostszym materiale muzycznym, a na drugim roku realizowane w trudniejszym kontekście formalnym, harmonicznym jak i nastawione na łączenie wszystkich zagadnień podczas wykonywania form muzyki jazzowej i około-jazzowej.


Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 18-06-2018 22:35)