SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to pedagogical therapy - course description

General information
Course name Introduction to pedagogical therapy
Course ID 05.6-WP-PEDP-WTP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Speech therapy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawową terminologią terapii pedagogicznej i procedurą diagnostyczno-terapeutyczną.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki, podstawy psychologii rozwojowej, podstawy psychologii klinicznej, metody nauki czytania i pisania.

Scope

Wykłady

Wyjaśnienia terminologiczne – specjalne potrzeby edukacyjne, diagnoza, terapia, terapia przyczynowa, terapia objawowa, terapia pedagogiczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia reedukacyjne, zajęcia wyrównawcze, trudności w uczeniu się specyficzne trudności w uczeniu się, dysleksja, dysleksja rozwojowa, dysortografia, dysgrafia, dyskakulia. Historia badań nad dysleksja rozwojową. Częstość występowania dysleksji, dysortografii, dysgrafii. Etiologia dysleksji rozwojowej. Patomechanizm dysleksji: neuropsychologiczne podstawy czynności czytania i pisania według A. Łurii D. Bakkera, zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych i ich integracji – symptomy zaburzeń, typologia dysleksji, dynamika dysleksji, ryzyko dysleksji.

Ćwiczenia

System opieki terapeutycznej – prawo do edukacji w polskim systemie oświaty, zakresy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych, polskie dokumenty prawne gwarantujące uczniom z dysleksją i trudnościami w uczeniu się pomoc psychologiczno-pedagogiczną – zapisy dotyczące zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i egzaminów, systemy opieki terapeutycznej na świecie. Cele terapii pedagogicznej (cel nadrzędny i cele operacyjne). Podmiot i przedmiot terapii pedagogicznej. Formy terapii pedagogicznej. Zasady terapii pedagogicznej. Procedura diagnostyczno-terapeutyczna – narzędzia diagnostyczne i metody terapii.

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena z projektu (25%) oraz studium przypadku (25%).

Wykłady

Oceną z wykładów jest średnia arytmetyczna ocen osiągniętych na kolokwiach.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

1.     Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1989.

2.     Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole: poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2005.

3.     Bogdanowicz M, Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu: poradnik nie tylko dla rodziców, Gdynia 2007.

4.     Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.

Further reading

1.     Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej, Warszawa 1992.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 09-04-2018 21:23)