SylabUZ

Generate PDF for this page

Mass media - course description

General information
Course name Mass media
Course ID 05.9-WP-PEDP-MM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / IT and media education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jacek Jędryczkowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie studenta do rozumienia zasad oraz wpływu mass mediów na życie społeczne, kulturę i gospodarkę. Nabędzie umiejętność oceny i interpretacji intencji nadawców przekazów medialnych; świadomość zagrożeń oraz manipulacji.

Prerequisites

Podstawy socjologii, teorii kultury, historii kultury, pedagogiki społecznej, komunikacji społecznej.

Scope

Wykład

  1. Media i ich ewolucja. Geneza mediów masowych. Teorie komunikowania masowego (narodziny mediów masowych; determinizm technologiczny; teorie komunikowania masowego; środki i formy komunikowania; modele procesu komunikowania; cechy procesu komunikowania masowego).
  2. Środki i formy komunikowania, Modele procesu komunikowania. Proces komunikowania masowego.
  3. Koncepcje i poglądy Herberta M. McLuhana: „Galaktyka Gutenberga”, „Globalna wioska”, „Środek jest przekazem”, „Media zimne i gorące”.
  4. Komunikowanie społeczne. Rola komunikowania wżyciu społecznym. Mass media a wartości społeczne.
  5. Komunikowanie międzykulturowe. Media a kultura masowa. Komunikowanie masowe a kultura. Tworzenie kultury mediów.
  6. Mass media: odbiorcy, publiczność – widownia.
  7. Oddziaływanie mass mediów. Media a rozwój społeczno-gospodarczy. Oddziaływanie przekazów telewizyjnych (i multimedialnych) wg D. de Kerckhove. Oddziaływanie mediów – procesy i modele. Oddziaływania społeczno-kulturowe. Opinia publiczna i komunikacja polityczna.
  8. Społeczeństwo informacyjne. Internet – elektroniczna demokracja. Polityka trzeciej fali. Globalizacja i globalne komunikowanie masowe.

 

Ćwiczenia

  1. Pedagogiczny wymiar mass mediów. Wprowadzenie i klasyfikacja pojęć; Historia powstania mediów masowych; Wymiary użycia i odbioru mass mediów; Wolność
  2. a kontrola mass mediów.
  3. Media drukowane: geneza powstania, funkcje, cele, przykłady i charakterystyka. Książka, biblioteka, rodzaje prasy, inne przykłady mediów drukowanych.
  4. Film jako medium masowe. Czas emisji a podział filmowy; Filmy krótkometrażowe, średniometrażowe i pełnometrażowe; Trzy punkty zwrotne w historii filmu; Typy i gatunki filmowe.
  5. Telewizja: geneza powstania, funkcje i cele.  Transmisja telewizyjna w Polce i na Świecie; Wybrane telewizje publiczne i niepubliczne w Polsce i na Świecie, system oceny programów telewizyjnych w Polsce.
  6. Radio i muzyka fonograficzna jako medium masowe. Kulturowe i społeczne znaczenie muzyki fonograficznej; Publiczne i niepubliczne (polskie i światowe) stacje radiowe; Wybrane klasyfikacje muzyki fonograficznej.
  7. Ewolucja mediów masowych - Internet i zróżnicowanie mediów.

Teaching methods

Wykład, wykład konwersatoryjny, praca z książką, opis, pogadanka, dyskusja, metoda zajęć praktycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online będą sprawdzane z zastosowaniem testu z progami punktowymi (zadania otwarte i zamknięte). Umiejętności praktyczne oraz kompetencje społeczne (ćwiczenia) są oceniane na podstawie oceny prac pisemnych i odpowiedzi – progi punktowe.

Wykłady
Zaliczenie: kolokwium pisemne - test z progami punktowymi (zadania otwarte i zamknięte). Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria
Pozytywne zaliczenie wszystkich sprawdzianów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac.

Ocena końcowa
Ocena końcowa: ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.

Recommended reading

1. Goban-Klas T. (2001) Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Warszawa-Kraków.
2. Griffin E. (2003) Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk.
3. Jędryczkowski J. Publikacje online: http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.html
4. McLuchan H.M. (2001) Wybór tekstów, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.
5. McQuil D. (2008) Teoria komunikowania masowego, PWN, Warszawa.

Literatura podawana każdorazowo przez prowadzącego.

Further reading

  1. 6. Siemieniecki B. (red.) (2007) Manipulacja - Media - Edukacja, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
  2. Falkowski A., Tyszka T., (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk.
  3. Heath R. (2014) Uwieść podświadomość. Psychologia reklamy, GWP, Gdańsk.
  4. De Kerckhove D. ( 2001) Powłoka kultury, Mikom, Warszawa.
  5. Dobek-Ostrowska B. (1999) Studia z teorii komunikowania masowego, Wyd. UW, Wrocław.
  6. Dobek-Ostrowska B. (2001) Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wyd UW, Wrocław.
  7. Doliński D. ( 2001) Psychologia reklamy, Wyd. Aida, Wrocław.
  8. Hyatt M. (2013) Twoja e-platforma. Jak się wybić w świecie pełnym zgiełku, Helion, Gliwice.
  9. Jędryczkowski J. ( 2008) Media masowe w edukacji W Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra.
  10. Kerpen D. (2013) Lubię to! Potęga marketingu szeptanego na Facebooku, Helion, Gliwice.
  11. Laermer R., Prichinello M.( 2004) Public relations, GWP, Gdańsk.
  12. Reeves B., Nass C.( 2000) Media i ludzie, PIW, Warszawa.
  13. Sorlin P.( 2001) Mass Media, Wyd. Astrum, Wrocław.
  14. Toffler A., Toffler H. ( 1996) Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.
  15. Wimmer R.D., Dominick J.R. (2008) Mass media. Metody badań, Wyd. UJ. Kraków.

 

Notes

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań i tematów oraz wymaganiami są dost na stronach prowadzących zajęcia: http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz , http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html , https://www.youtube.com/c/JJKursy


Modified by dr Jacek Jędryczkowski (last modification: 27-04-2018 09:11)