SylabUZ

Generate PDF for this page

IT for Schools - Methodology - course description

General information
Course name IT for Schools - Methodology
Course ID 05.1-WP-PEDP-ISM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / IT and media education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Laboratory 15 1 - - Credit with grade
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w zakresie technologii informacyjnej (informatyki/ zajęć komputerowych) w szkole ogólnokształcącej. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności konieczne do organizowania warsztatu pracy nauczyciela, przygotowania i poprowadzenia zajęć w klasie, korzystania z otwartych zasobów internetowych w edukacji. Pokazanie ścieżki rozwoju w przyszłej pracy zawodowej.

Prerequisites

Wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej, dydaktyki informatyki. Wiedza i umiejętności w zakresie TI.

Scope

Wykład:

Warsztat pracy nauczyciela informatyki/ zajęć komputerowych. Dokumentacja pracy: podstawa programowa, program nauczania, plan wynikowy. Podręczniki szkolne i ich obudowa: dobór podręczników dla uczniów i nauczycieli, wsparcie online, poradniki metodyczne.

Metodyka informatyki: nauczanie teoretycznych pojęć informatycznych (projekt „Informatyka bez prądu”), nauczanie aplikacji użytkowych, nauczanie algorytmiki i podstaw programowania. Metodyka wykorzystania zasobów sieciowych w szkole.

Nauczyciel, opiekun pracowni komputerowej w szkole: regulamin pracowni, zasady ergonomii, etyka i prawo autorskie, ochrona zasobów komputerowych w pracowni.

Planowanie rozwoju zawodowego. Standardy przygotowania nauczyciela TI. Rozwój i awans zawodowy. Samokształcenie. Współpraca z uczniem zdolnym.

Ćwiczenia:

Nowe media w metodyce informatyki. Nauczanie i uczenie się z użyciem komputera i Internetu: wyzwania, wykorzystanie narządzi i zasobów sieciowych; strategie i źródła poszukiwania informacji w Internecie; broker informacji.

Planowanie jednostki tematycznej. Konspekt i plan lekcji, dobór celów lekcji oraz ich operacjonalizacja, dobór form i metod prowadzenia zajęć, ewaluacja wiedzy i umiejętności uczniów, ewaluacja pracy nauczyciela.

Model planowania pracy z mediami. Etapy aktywnej pracy z mediami. Nauczanie i uczenie się z użyciem komputera i Internetu: przygotowanie, prezentacja, interakcja, utrwalenie, transfer, ocena.

Realizacja jednostki tematycznej. Koncepcje metodyki informatyki. Prowadzenie lekcji przez studentów z podsumowaniem i omówieniem sytuacji problemowych.

Laboratorium:

Oprogramowanie edukacyjne jako propozycja programowa. Klasyfikacja oprogramowania do nauki (heurystyczny model klasyfikacji, oprogramowanie do prezentacji wizualizacji, oprogramowanie do ćwiczeń i testów, systemy tutorialne, inteligentne systemy tutorialne, symulacje, hipermedia); Wyznaczniki określania jakości programów edukacyjnych (forma prezentacji treści, wbudowane oferty interakcyjne, wzorzec-design, sprawdzenie wiedzy przedmiotowej, ocena uwzględniająca specyfikę danego wieku lub etapu rozwoju).

Teaching methods

Wykład konwencjonalny i problemowy. Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna i praca z partnerem, Zajęcia praktyczne w pracowni komputerowej.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej. Egzamin ma formę studium przypadku. Student musi odnieść się do losowo wybranej sytuacji szkolnej i zaproponować rozwiązanie.

Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Ćwiczenia

Podstawą zaliczenia jest aktywność na zajęciach oraz przygotowanie i prezentacja wybranej koncepcji metodyki informatyki.

Zaliczenie z ćwiczeń: zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Laboratoria

Zaliczenie laboratorium: pozytywne zaliczenie opracowanego medium edukacyjnego (zgodność z tematem, struktura pracy, poprawny język, odpowiedni i twórczy dobór literatury; część praktyczna, np. aplikacja multimedialna zgodny z przyjętymi założeniami).

Warunkiem zaliczenia laboratorium jest przygotowanie i poprawne wykonanie i zaprezentowanie oprogramowania (medium edukacyjnego) wspomagającego proces kształcenia

Ocena końcowa

Ocena końcowa: jest wypadkową ocen z ćwiczeń, laboratoriów i wykładów obliczaną według następującego kryterium: (25% ćwiczenia + 25% laboratorium + 50% egzamin).

Recommended reading

  1. Metodyka nauczania Informatyki w szkole, red. Juszczyk S., Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001
  2. Janczyk J., Morańska D., Musioł M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Wyd. Adam Marszałek Toruń 2004
  3. Kron F. Sofos A., Dydaktyka mediów, GWP, Gdańsk 2009
  4. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. t.1 i 2., red. Kruszewski K., PWN, Warszawa, 2002
  5. Acman J., Ryll R., Awans zawodowy nauczyciela. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa, 2005
  6. Koba G., Poradnik metodyczny. Informatyka dla liceum ogólnokształcącego, Migra, Wrocław 2003

Further reading

  1. Baron-Polańczyk E.,Chmura czy silos? Nauczyciele wobec nowych trendów ICT, Wyd. UZ, Zielona Góra 2011
  2. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Wyd. „Impuls”, Kraków 2001
  3. Arends R.I., Uczymy się nauczać. tł. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa 2002
  4. Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Łukojć K., Płoski Z., Sysło M. M., Witkowski J., Zuber R., Elementy Informatyki. Poradnik metodyczny dla nauczyciela, PWN, Warszawa 1997
  5. Goźlińska E., Nie lekcje, lecz zajęcia edukacyjne, WSiP 2005
  6. Koletyńska K., Sitko K, Nauczyciel na starcie, WSiP 2005
  7. Informatyka 2000, Poradnik metodyczny dla nauczycieli szkoły podstawowej kl. IV-VI, M. Mordka i inni., wyd. Czarny Kruk, Bydgoszcz 2000

Notes


Modified by dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ (last modification: 19-04-2018 10:33)