SylabUZ
Course name | IT for Schools - Methodology |
Course ID | 05.1-WP-PEDP-ISM |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / IT and media education |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2018/2019 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Exam |
Laboratory | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w zakresie technologii informacyjnej (informatyki/ zajęć komputerowych) w szkole ogólnokształcącej. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności konieczne do organizowania warsztatu pracy nauczyciela, przygotowania i poprowadzenia zajęć w klasie, korzystania z otwartych zasobów internetowych w edukacji. Pokazanie ścieżki rozwoju w przyszłej pracy zawodowej.
Wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej, dydaktyki informatyki. Wiedza i umiejętności w zakresie TI.
Wykład:
Warsztat pracy nauczyciela informatyki/ zajęć komputerowych. Dokumentacja pracy: podstawa programowa, program nauczania, plan wynikowy. Podręczniki szkolne i ich obudowa: dobór podręczników dla uczniów i nauczycieli, wsparcie online, poradniki metodyczne.
Metodyka informatyki: nauczanie teoretycznych pojęć informatycznych (projekt „Informatyka bez prądu”), nauczanie aplikacji użytkowych, nauczanie algorytmiki i podstaw programowania. Metodyka wykorzystania zasobów sieciowych w szkole.
Nauczyciel, opiekun pracowni komputerowej w szkole: regulamin pracowni, zasady ergonomii, etyka i prawo autorskie, ochrona zasobów komputerowych w pracowni.
Planowanie rozwoju zawodowego. Standardy przygotowania nauczyciela TI. Rozwój i awans zawodowy. Samokształcenie. Współpraca z uczniem zdolnym.
Ćwiczenia:
Nowe media w metodyce informatyki. Nauczanie i uczenie się z użyciem komputera i Internetu: wyzwania, wykorzystanie narządzi i zasobów sieciowych; strategie i źródła poszukiwania informacji w Internecie; broker informacji.
Planowanie jednostki tematycznej. Konspekt i plan lekcji, dobór celów lekcji oraz ich operacjonalizacja, dobór form i metod prowadzenia zajęć, ewaluacja wiedzy i umiejętności uczniów, ewaluacja pracy nauczyciela.
Model planowania pracy z mediami. Etapy aktywnej pracy z mediami. Nauczanie i uczenie się z użyciem komputera i Internetu: przygotowanie, prezentacja, interakcja, utrwalenie, transfer, ocena.
Realizacja jednostki tematycznej. Koncepcje metodyki informatyki. Prowadzenie lekcji przez studentów z podsumowaniem i omówieniem sytuacji problemowych.
Laboratorium:
Oprogramowanie edukacyjne jako propozycja programowa. Klasyfikacja oprogramowania do nauki (heurystyczny model klasyfikacji, oprogramowanie do prezentacji wizualizacji, oprogramowanie do ćwiczeń i testów, systemy tutorialne, inteligentne systemy tutorialne, symulacje, hipermedia); Wyznaczniki określania jakości programów edukacyjnych (forma prezentacji treści, wbudowane oferty interakcyjne, wzorzec-design, sprawdzenie wiedzy przedmiotowej, ocena uwzględniająca specyfikę danego wieku lub etapu rozwoju).
Wykład konwencjonalny i problemowy. Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna i praca z partnerem, Zajęcia praktyczne w pracowni komputerowej.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej. Egzamin ma formę studium przypadku. Student musi odnieść się do losowo wybranej sytuacji szkolnej i zaproponować rozwiązanie.
Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.
Ćwiczenia
Podstawą zaliczenia jest aktywność na zajęciach oraz przygotowanie i prezentacja wybranej koncepcji metodyki informatyki.
Zaliczenie z ćwiczeń: zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Laboratoria
Zaliczenie laboratorium: pozytywne zaliczenie opracowanego medium edukacyjnego (zgodność z tematem, struktura pracy, poprawny język, odpowiedni i twórczy dobór literatury; część praktyczna, np. aplikacja multimedialna zgodny z przyjętymi założeniami).
Warunkiem zaliczenia laboratorium jest przygotowanie i poprawne wykonanie i zaprezentowanie oprogramowania (medium edukacyjnego) wspomagającego proces kształcenia
Ocena końcowa
Ocena końcowa: jest wypadkową ocen z ćwiczeń, laboratoriów i wykładów obliczaną według następującego kryterium: (25% ćwiczenia + 25% laboratorium + 50% egzamin).
Modified by dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ (last modification: 19-04-2018 10:33)