SylabUZ

Generate PDF for this page

Socjologia mediów - course description

General information
Course name Socjologia mediów
Course ID 14.2-WP-PEDP-SM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / IT and media education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z wybranymi treściami z zakresu historii, teorii i specyfiki współczesnych mass mediów, z uwzględnieniem społecznych kontekstów.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Nadawcy: typy instytucji nadawczych, mechanizmy, uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, zasady działania.
  2. Organizacja, charakterystyka mediów publicznych - misja mediów publicznych w Polsce.
  3. Odbiorcy: więzi społeczne, odbiór i recepcja przekazu, oddziaływanie i efekty.
  4. Modele komunikowania – klasyczny, socjologiczny, przywódca opinii, dyfuzja informacji.
  5. Społeczna historia mass mediów : historia wysokonakładowej prasy na świecie i w Polsce.
  6. Społeczna historia mass mediów: historia radia na świecie i w Polsce.
  7. Społeczna  historia mass mediów: historia TV na świecie i w Polsce.
  8. Społeczna historia mass mediów:  historia Internetu na świecie i w Polsce.
  9. Główne gatunki i formaty we współczesnych mediach.
  10. Badania nad odbiorem mass mediów - metody i przegląd danych zastanych.
  11. Blaski i cienie Internetu: elitarne i masowe formy komunikacyjnego wykorzystywania Internetu, społeczności sieciowe.

Teaching methods

Treści realizowane są pomocą pracy z książką, dokumentami źródłowymi, analizy danych zastanych, prezentacji.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Prezentacje/referat z wybranych zagadnień:

Kryterium ocen stanowi zgodność z tematem,, poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Praca pisemna:

Oceniana jest zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Ocena to średnia arytmetyczna z prezentacji i pracy pisemnej.

 

 

 

Recommended reading

  1.  Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu , Warszawa 2010.
  2. Mrozowski M., Media masowe: władz, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
  3. Kłoskowska A., Kultura masowa, , Warszawa 2003.
  4. Castells M., Galaktyka Internetu,  Poznań 2003.
  5.  Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.
  6. Godzic W. (red.), Gatunki i formaty we współczesnych mediach, Warszawa 2016.
  7. Trzop B., Zjawisko zagłuszania kultury w sieci - zarys problematyki,w: Oblicza internetu : internet a globalne społeczeństwo informacyjne red.  Sokołowski M., Elbląg 2005 .

Further reading

  1.  Nowicki P., Co to jest telenowela,  Warszawa 2006.
  2. Godzic W., Podglądanie Wielkiego Brata, Kraków 2001.
  3.  Godzic W., Rozumieć telewizję, Kraków 2001.
  4. Trzop B. Culture jamming w sieci, czyli jak zagłuszyć kulturę konsumpcyjną w czasach Internetu, w: e-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo, red. Płonka – Syroka B., Staszczak  M., Wrocław, 2008,
  5. Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych, Zielona Góra 2005.

Notes


Modified by dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (last modification: 25-04-2018 09:09)