SylabUZ
Course name | Lettering |
Course ID | 03.0-WA-GrafP-LITE-Ć-S14_pNadGenSYTSR |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Graphic Arts |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2018/2019 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Podstawowy cel przedmiotu to uwrażliwienie na szeroko pojęte zagadnienie liternictwa - od kaligrafii do typografii, dążenie do biegłości techniczno - manualnej w posługiwaniu się narzędziami do kreowania dzieł typograficznych, a także zdolności abstrahowania i konkretyzowania graficznego.
Brak wymagań.
Przedmiot obejmuje naukę ogólnej historii pism alfabetycznych, konstrukcji liter łacińskich, naukę pism narzędziowych, kroje pism, podstawowe zagadnienia światła literniczego i zasady kompozycji typograficznej.
Przykładowe tematy zadań semestralnych:
1. Plansza liternicza: realizacja pracy gdzie podstawowym budulcem plastycznym jest litera i tekst, temat i treść: dowolna, z zachowaniem zasad kompozycji typograficznej, użycie kroju pisma: antykwa humanistyczna - majuskuła, format: 50 x 70 cm
2. Plansza liternicza: realizacja pracy gdzie podstawowym budulcem plastycznym jest litera i tekst, temat i treść: dowolna, z zachowaniem zasad kompozycji typograficznej, użycie kroju pisma: antykwa humanistyczna - minuskuła, format: 50 x 70 cm
3. Plansza liternicza: realizacja pracy gdzie podstawowym budulcem plastycznym jest litera i tekst, temat i treść: dowolna, z zachowaniem zasad kompozycji typograficznej, użycie kroju pisma: kursywa humanistyczna - majuskuła i minuskuła, format: 50 x 70 cm
1. Wykłady i dyskusje tematyczne.
2. Prezentacje.
3. Ćwiczenia i realizacja prac literniczych.
4. Korekty i konsultacje.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i wykonanie wszystkich zadań przewidzianych w programie zajęć.
1. Stefan Bernaciński, Liternictwo, WSiP, Warszawa, 1990
2. Jost Hochuli, Detal w typografii, D2D.PL, Kraków, 2009
3. Robert Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, D2D.PL, Kraków, 2008
4. Ewa Landowska, Barbara Bodziony, Piękna Litera, Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków, 2017
5. Tibor Szánto, Pismo i styl, Ossolineum, Wrocław, 1986
1. Gerrit Noordzij, Kreska. Teoria pisma, d2d.pl, Kraków, 2014
2. Michael Mitchell, Susan Wightman, Typografia książki. Podręcznik projektanta, d2d.pl, Kraków, 2012
3. Jose Scaglione, Laura Meseguer, Cristobal Henestrosa, Jak projektować kroje pisma. Od szkicu do ekranu. d2d.pl, Kraków, 2013
3. 2+3D, magazyn kwartalny, 2+3D sp. z o. o. Kraków
Modified by dr Katarzyna Dziuba (last modification: 29-05-2018 16:09)