SylabUZ
Course name | Prewencja kryminalna w środowisku otwartym |
Course ID | 10.4-WP-PEDP-PKSO |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Resocialisation |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2018/2019 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Tutorial | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu prewencji kryminalnej w środowisku otwartym oraz z instytucjonalnymi i pozainstytucjonalnymi formami przeciwdziałania patologiom społecznym.
Ogólna wiedza o zjawisku przestępczości.
Wykład: Przestępczość zorganizowana a nowe formy i techniki działań antyprzestępczych. Zwalczanie przestępczości z perspektywy unijnej i międzynarodowej. Zorganizowana przestępczość gospodarcza. Zorganizowane formy terroryzmu. Przestępczość samochodowa. Przestępczość teleinformatyczna i elektroniczna. Przestępczość powrotna. Przestępstwa prohibicyjne. Przestępstwa przeciwko dziedzictwu kultury. Problematyka handlu ludźmi.
Konwersatoria: Programy przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy. Programy bezpieczeństwa imprez sportowych. Krajowy Program Zwalczania i Zapobiegania Handlu Ludźmi. Zapobieganie Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży. Rozwój prewencji w Polsce. Działania prewencyjne władzy wykonawczej. Naczelne organy władzy. Policja. Władza sądownicza. Podmioty niepubliczne i aktywność społeczna. Działalność gospodarcza.
Wykład: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja
Konwersatoria: burza mózgów, pogadanka, praca w grupach, dyskusja, prezentacja multimedialna
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Wykład kończy się zaliczeniem, metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.
Konwersatorium
Konwersatoria kończą się zaliczeniem z oceną z przygotowanej prezentacji multimedialnej.
Ocena końcowa
Ocena końcowa to ocena z konwersatoriów.
1. Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2006.
2. Biel K., Przestępczość dziewcząt. Rodzaje i uwarunkowania, Kraków 2008.
3. Cielecki T., Prewencja kryminalna. Studium z profilaktyki kryminologicznej, Opole 2004.
4. Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Warszawa 2004.
5. Hołyst B., Kryminologia, Warszawa 2009.
6. Morawska E., Morawski J., Trening zastępowania agresji w szkołach i placówkach oświaty, Warszawa 2004.
7. Poklek R., Chojnacka M., Profilaktyka patologii społecznych w szkole, Kalisz 2013.
8. Sołtysiak T., Latoś A., (red.) Działalność profilaktyczna i resocjalizacyjna, Bydgoszcz 2010.
9. Urban B., Konopczyński M., Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2012.
1. Gaś Z., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.
2. Krukowski J., (red.), Profilaktyka czy resocjalizacja. Między teorią a praktyką, Tarnów 2011.
3. Michel M.,(red.), Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2011.
4. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.
5. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2001.
6. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej profilaktyki, Warszawa 2002.
7. Urban A., Prewencja kryminalna, Szczytno 2006.
Modified by dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (last modification: 23-05-2018 22:43)