SylabUZ

Generate PDF for this page

Prewencja kryminalna w środowisku otwartym - course description

General information
Course name Prewencja kryminalna w środowisku otwartym
Course ID 10.4-WP-PEDP-PKSO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocialisation
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu prewencji kryminalnej w środowisku otwartym oraz z instytucjonalnymi i pozainstytucjonalnymi formami przeciwdziałania patologiom społecznym.

Prerequisites

Ogólna wiedza o zjawisku przestępczości.

Scope

Wykład: Przestępczość zorganizowana a nowe formy i techniki działań antyprzestępczych. Zwalczanie przestępczości z perspektywy unijnej i międzynarodowej. Zorganizowana przestępczość gospodarcza. Zorganizowane formy terroryzmu. Przestępczość samochodowa. Przestępczość teleinformatyczna i elektroniczna. Przestępczość powrotna. Przestępstwa prohibicyjne. Przestępstwa przeciwko dziedzictwu kultury. Problematyka handlu ludźmi.

Konwersatoria: Programy przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy. Programy bezpieczeństwa imprez sportowych. Krajowy Program Zwalczania i Zapobiegania Handlu Ludźmi. Zapobieganie Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży. Rozwój prewencji w Polsce. Działania prewencyjne władzy wykonawczej. Naczelne organy władzy. Policja. Władza sądownicza. Podmioty niepubliczne i aktywność społeczna. Działalność gospodarcza.

Teaching methods

Wykład:  wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja

Konwersatoria: burza mózgów, pogadanka, praca w grupach, dyskusja, prezentacja multimedialna

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wykład kończy się zaliczeniem, metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Konwersatorium

Konwersatoria kończą się zaliczeniem z oceną z przygotowanej prezentacji multimedialnej.

Ocena końcowa

Ocena końcowa to ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

1. Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2006.

2. Biel K., Przestępczość dziewcząt. Rodzaje i uwarunkowania, Kraków 2008.

3. Cielecki T., Prewencja kryminalna. Studium z profilaktyki kryminologicznej, Opole 2004.

4. Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Warszawa 2004.

5. Hołyst B., Kryminologia, Warszawa 2009.

6. Morawska E., Morawski J., Trening zastępowania agresji w szkołach i placówkach oświaty, Warszawa 2004.

7. Poklek R., Chojnacka M., Profilaktyka patologii społecznych w szkole, Kalisz 2013.

8. Sołtysiak T., Latoś A., (red.) Działalność profilaktyczna i resocjalizacyjna, Bydgoszcz 2010.

9. Urban B., Konopczyński M., Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2012.

Further reading

1. Gaś Z., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.

2. Krukowski J., (red.), Profilaktyka czy resocjalizacja. Między teorią a praktyką, Tarnów 2011.

3. Michel M.,(red.), Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2011.

4. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.

5. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2001.

6. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej profilaktyki, Warszawa 2002.

7. Urban A., Prewencja kryminalna, Szczytno 2006.

Notes


Modified by dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (last modification: 23-05-2018 22:43)