SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka resocjalizacji i profilaktyki w środowisku zamkniętym - course description

General information
Course name Metodyka resocjalizacji i profilaktyki w środowisku zamkniętym
Course ID 05.6-WP-PEDP-MRPSZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocialisation
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom wiedzy na temat podstaw metodyki resocjalizacji oraz konstruowania projektów profilaktycznych w środowisku zamkniętym. Naukowe wykorzystywanie sposobów, form, technik i środków w celu eliminowania wśród osadzonych (w jednostkach penitencjarnych i zakładach poprawczych) postaw społecznie nieakceptowanych

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, kryminologii i prawa

Scope

Na wykładach i ćwiczeniach realizowana jest następująca problematyka:

Treści wykładów:

Wprowadzenie do metodyki resocjalizacji w oparciu o teorie socjalizacji według J. Tillmana

Analiza Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r., w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz. U. z dnia 29 sierpnia
2003 r.)

Zakład karny jako instytucja wychowawcza

Procedura penitencjarna w aresztach śledczych i zakładach karnych

Teorie przestępczości w ujęciu interdyscyplinarnym

Techniki oddziaływań socjoterapeutycznych w jednostkach zamkniętych

Metody resocjalizacji i profilaktyki wśród osadzonych kobiet i mężczyzn

Treści konwersatoriów:

Warsztaty rozwijające umiejętności interpersonalne

Warsztaty rozwijające umiejętności prospołeczne

Metody pracy penitencjarnej i profilaktycznej w środowisku instytucji totalnej

Zachowania dysfunkcyjne u osób przebywających w środowisku zamkniętym i sposoby zapobiegania

Teaching methods

Wykład: wykład tradycyjny

Konwersatorium: praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, zajęcia w jednostce penitencjarnej ze skazanymi

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny składający się z trzech pytań. Za każde pytanie student może otrzymać 3 punkty. Minimalna ilość punktów konieczna do zaliczenia egzaminu wynosi 4.5. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń

Konwersatorium: konwersatorium z przedmiotu kończy się zaliczeniem na ocenę.  Metodami weryfikacji efektów kształcenia jest udzielanie odpowiedzi przez studenta na pytania sformułowane przez prowadzącego w trakcie ćwiczeń

Ocena końcowa: Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z konwersatorium i wykładów.

Recommended reading

  1. Ambrozik W. (2003), Młodociani mordercy. Poznań.
  2. Bonda K. (2009), Polskie morderczynie. Warszawa.
  3. Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa
  4. Kozaczuk F. (2008), Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Rzeszów.
  5. Przybyliński S. (2008), Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków.
  6. Pastwa-Wojciechowska B. (2007), Kliniczne i sądowo – penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka. Kraków.
  7. Jaworska A. (2009), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków.
  8. Miller A. (2006), Gdy runą mury milczenia. Poznań.
  9. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r., w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz. U. z dnia 29 sierpnia 2003 r.)

Further reading

  1. Pytka L. (1995), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Warszawa.
  2. Wolska A. (1999),Wybrane warunki socjalizacji zabójców. Szczecin.

Notes


Modified by dr Ernest Magda (last modification: 25-04-2018 19:44)