SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka resocjalizacji i podstawy działalności służb mundurowych w środowisku zamkniętym - course description

General information
Course name Metodyka resocjalizacji i podstawy działalności służb mundurowych w środowisku zamkniętym
Course ID 05.6-WP-PEDP-MRSZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocialisation
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom wiedzy na temat podstaw metodyki resocjalizacji i przygotowanie ich do pracy w służbach mundurowych w środowisku zamkniętym. Naukowe wykorzystywanie sposobów, form, technik i środków w celu eliminowania wśród osadzonych (w jednostkach penitencjarnych) postaw społecznie nieakceptowanych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, kryminologii i prawa.

Scope

Treści wykładów:

Wprowadzenie do metodyki resocjalizacji w oparciu o teoria socjalizacji według J. Tillmana

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r., w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz. U. z dnia 29 sierpnia
2003 r.)

Zakład karny jako instytucja wychowawcza

Procedura penitencjarna w aresztach śledczych i zakładach karnych

Teorie przestępczości w ujęciu interdyscyplinarnym

Techniki oddziaływań socjoterapeutycznych w jednostkach zamkniętych

Metody resocjalizacji wśród osadzonych kobiet i mężczyzn

Treści konwersatoriów:

Warsztaty rozwijające umiejętności interpersonalne

Warsztaty rozwijające umiejętności prospołeczne

Metody pracy penitencjarnej

Zachowania dysfunkcyjne u osób przebywających w środowisku zamkniętym

Teaching methods

Wykład – wykład problemowy, konwersatoryjny

Konwersatoria - praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, zajęcia w jednostce penitencjarnej ze skazanymi

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wykład kończy się zaliczeniem, metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Konwersatorium

Konwersatoria kończą się zaliczeniem z oceną z przygotowanej prezentacji i realizacji przeprowadzonych zajęć w jednostce penitencjarnej.

Ocena końcowa

Ocena końcowa to ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Ambrozik W. (2003), Młodociani mordercy. Poznań
  2. Bonda K. (2009), Polskie morderczynie. Warszawa
  3. Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa
  4. Kozaczuk F. (2008), Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Rzeszów
  5. Przybyliński S. (2008), Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków
  6. Pastwa-Wojciechowska B. (2007), Kliniczne i sądowo – penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka. Kraków
  7. Jaworska A. (2009), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków
  8. Miller A. (2006), Gdy runą mury milczenia. Poznań
  9. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r., w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz. U. z dnia 29 sierpnia 2003 r.)
  10. Sitaczyk N. (2004), Nieletni sprawcy zabójstw. Lublin
  11. Tillman K. J. (1996), Teorie socjalizacji – społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa
  12. Toroń B. (2012), Zagrożeni i skazani na resocjalizację, Zielona Góra
  13. Toroń B. (2013), Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków
  14. Urban B. (2004), Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków
  15. Urban B., Stanik J. (2007), I, II tom Resocjalizacja. Warszawa.Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”

Further reading

  1. Pytka L. (1995), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Warszawa
  2. Wolska A. (1999),Wybrane warunki socjalizacji zabójców. Szczecin

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2018 14:33)