SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Arteterapia |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-ArtT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodycznymi podstawami arteterapii w edukacji i a także z umiejętnością wykorzystania technik artystycznych w procesie terapeutycznym ze wskazaniem na możliwość wzmocnienia samoakceptacji, a także współpracy i współdziałania w grupie.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.
Terapeutyczne oddziaływanie sztuki.
Twórczość amatorska, a zdrowie psychiczne.
Rodzaje arteterapii (choreoterapia, muzykoterapia, drama, bajkoterapia, plastykoterapia).
Zagadnienia dotyczące terapeutycznego oddziaływania ruchu i tańca.
Formy terapii tańcem wspomagające proces leczenia, integracji i socjalizacji.
Ruch, relaks, medytacja jako możliwości pracy z napięciami cielesnymi, ćwiczenia rozciągająco- ruchowe, elementy choreoterapii i autoterapii narządu ruchu.
Wpływ myśli i emocji na powstawanie napięć mięśniowych i schematów ruchowych.
Techniki regulowania napięć cielesnych .
Założenia teoretyczne ćwiczeń rozwijających świadomość ciała.
Ruch relaksacyjny, praca z ciałem (ruch według teorii R. Labana, technika improwizacji w kontakcie, ruch kreatywny, ćwiczenia pogłębiające wyobraźnię i zdolności twórcze, obrazy mentalne w tańcu).
Wykorzystywanie pracy z ciałem w profilaktyce zaburzeń (np. doświadczanie granic swojego ciała, dbanie o ciało, relacje interpersonalne, podejmowaniem decyzji).
Zastosowanie wybranych technik pracy z ciałem w profilaktyce i terapii.
Zabawa w procesie terapii.
Dyskusja, metoda projektu, warsztaty metodyczne, gry dydaktyczne, inne metody aktywne, podające, poszukujące (klasyczna metoda problemowa ), eksponujące ( metoda projektów i doświadczeń).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest udział we wszystkich formach zajęć oraz uzyskanie pozytywnej oceny z konspektu, projektu zajęć oraz kolokwium .
Buchalter S., Terapia sztuką, 2004, Poznań
Maciejewska T., Samulczyk T., Dziecko-Nauczyciel-Arteterapia, [w:] Dziecko/Uczeń. Edukacja artystyczna. Terapia, (red.) Kataryńczuk-Mania L., Zielona Góra2016
Konieczna A., Arteterapia w teorii i praktyce, 2005, Kraków
Gombrich E.H., O sztuce, Warszawa 2007
Glińska- LachowiczA., Arteterapia w działaniu. Propozycje warsztatów i działań arteterapeutycznych, Warszawa, 2016
Pikała A., Sasin M., Arteterapia. Scenariusze zajęć, Warszawa, 2016
Franklin E., Świadomość ciała. Wykorzystanie obrazów mentalnych w pedagogice ruchu. Warszawa, 2007
Koziełło D., Taniec i psychoterapia. Poznań, 2002
Pearson M., Wilson H., Using Expressive Arts to work with mind, body and emotions: Theory and practice, London, 2009
Carey L., Expressive and creative arts methods for trauma survivors, 2006
Karolak W., Książka artystyczna w arteterapii, Warszawa, 2016
Maciejewska T., Art Therapy as a Method of Working with Children under the Threat of Exclusion, [w:] Children of mant Worlds: Focus on the Problems of Ethnic Minorities, (red.) Farnicka M., Berlin, 2014
Bautsz-Sontag A., Literatura w terapii- warsztaty, Warszawa, 2015
Karolak W., Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce, Warszawa, 2015
Gąsienica-Szostak A., Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa, 2014
Gładyszewska-Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Warszawa, 2014
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:43)