SylabUZ

Generate PDF for this page

Logic - course description

General information
Course name Logic
Course ID 08.1-WP-PEDD-LOG
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Pre-school and primary education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Kilian, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zaznajomienie studentów z: 1) podstawową terminologią  logiczną i umiejętnością jej stosowania; 2) podstawowymi błędami logiczno-językowymi i umiejętnością ich rozpoznawania; 3) regułami prowadzenia rzetelnej dyskusji i umiejętnością ich stosowania; 4) podstawowymi narzędziami precyzji wypowiedzi i umiejętnością ich stosowania.

Prerequisites

brak

Scope

 

1. Ogólne pojęcie logiki:

1.1. podstawowe działy logiki.

2. Ogólne pojęcie języka:

2.1. płaszczyzna semiotyczna języka;

2.2. płaszczyzna ontologiczna języka.

3. Wykroczenia przeciwko regule rozumienia:

3.1. wypowiedzi nieinformujące;

− mowa chaotyczna;

− wypowiedź pozorna;

− wypowiedź sprzeczna;

3.2. wypowiedzi wieloznaczne;

3.2.1. wieloznaczność kontekstu;

− amfibologia; 

− wieloznaczność spowodowana wadliwym użyciem wyrażenia potencjalnie wieloznacznego;  

 − niedopowiedzenie;

3.2.2. wieloznaczność w kontekście;

− ekwiwokacja;

3.3. wypowiedzi mylące znaczenia i wypowiedzi mylące;

3.4. wypowiedzi o chwiejnym znaczeniu:

− wypowiedzi niejasne;

− wypowiedzi niewyraźne.

4. Wykroczenia przeciwko regule ekonomii:

− dydaktyzm;

− pleonazm;

− werbalizm.

5. Pojęcie i rodzaje dyskusji:

− podział dyskusji ze względu na język;

− podział dyskusji ze względu na tok;

− podział dyskusji ze względu na charakter problemu.

6. Podstawowe reguły dyskutowania:

6.1. r. moralne;

− reguła wolności;

− reguła szczerości;

− reguła wypowiadania się najłagodniej, co do sposobu i najmocniej, co do rzeczy;

amicius Plato sed magna amica veritas;

6.2. r. logiczne;

− nakaz ekonomiczności wypowiedzi;

− nakaz jasności wypowiedzi;

− nakaz uzasadniania wypowiadanych twierdzeń;

− nakaz konsekwencji;

6.3 r. organizacyjne.

7. Pojęcie argumentu i argumentacji:

7.1. dowodzenie a argumentowanie;

− argumentatio ad humanitatem;

− argumentatio ad homines;

− argumentatio ad hominem;

8. Podstawowe błędy argumentacji:

argumentum ad auditorem, argumentum ad auctoritate, argumentum ad baculum, argumentum ad hominem, argumentum ad ignorantam, argumentum ad misericordiam, argumentum ad personam, argumentum ad populum, argumentum ad vanitatem, argumentum ad veracundiam, ignoratio elenchi, petitio principii, circulus vitiosus, fallacia accidentis, błąd fałszywego założenia, dowód na podstawie braku dowodów.

9. Pojęcie definicji  i istota definiowania:

9.1. najważniejsze podziały definicji: ze względu na sposób podawania (definiowania): werbalne i deiktyczne;

9.2. najważniejsze podziały definicji: werbalne: ze względu na pełność przekładalności;

9.2.1. najważniejsze podziały definicji: werbalne: ze względu na pełność przekładalności: pełne;

9.3. najważniejsze podziały definicji: werbalne: ze względu na pełność przekładalności: cząstkowe.

10. Błędy w definiowaniu:

10.1 definicje fałszywe (df. za wąska; df. za szeroka;  df. za wąska i za szeroka zarazem; df. zawierająca błąd przesunięcia kategorialnego);

10.2 Definicje nieinformujące (df. zawierająca błąd ignotum per ignotum; df. zawierająca błąd pomieszania znaczeń; błędne koło w definiowaniu).

11. Pojęcie uzasadnienia (uzasadnianie a rozumowanie)

− podział rozumowań

− rozumowania dedukcyjne

− rozumowanie przez analogię

− indukcja enumeracyjna

− indukcja eliminacyjna

Teaching methods

Praca z książką, rozwiązywanie zadań, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie wykonanych zadań. Test wyboru oraz zawierający pytania otwarte. Podstawą zaliczenia jest uzyskanie oceny pozytywnej.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Recommended reading

 

1. Zygmunt Ziembiński, Logika praktyczna, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2002 (i wiele innych wydań);

2. Tadeusz Kwiatkowski, Logika ogólna, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998 lub Tadeusz Kwiatkowski, Wykłady i szkice z logiki ogólnej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008;

3. Kazimierz Trzęsicki, Logika. Nauka i sztuka, Białystok 2006,  http://tiny.pl/g8hzv

Further reading

 

  1. Kazimierz Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1965
  2. Witold Marciszewski (red.)., Mała encyklopedia logiki, Wrocław-Warszawa-Kraków 1988.
  3. Tadeusz Pawłowski., Tworzenie pojęć i definiowanie w naukach humanistycznych, Warszawa 1978.
  4. Artur Schopenhauer, Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2006.

Notes


Modified by dr hab. Krzysztof Kilian, prof. UZ (last modification: 10-05-2018 12:27)