SylabUZ

Generate PDF for this page

Contemporary problems of sociology - course description

General information
Course name Contemporary problems of sociology
Course ID 14.2-WP-PEDD-WPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Pre-school and primary education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lech Szczegóła, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z charakterem i problematyką zmian w organizacji i funkcjonowaniu współczesnych społeczeństw, zachodzących w nich procesach i skutkach dla życia codziennego.

Prerequisites

brak

Scope

Geneza, natura i skutki globalizacji. Społeczny i kulturowy wymiar globalizacji. Procesy imigracji na świecie i w Polsce. Zmiany w tożsamości kulturowej i narodowej. Nowe formy komunikacji, integracji i aktywności społecznej. Subkultury, nowe ruchy społeczne a przemiany systemu wartości. Polska i Polacy w perspektywie integracji europejskiej i procesów globalnych.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny z elementami prezentacji

Ćwiczenia – analiza problemu z dyskusją, opracowywanie raportów na temat wybranego problemu społecznego.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Praca pisemna – zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu; poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału. Zakres materiału dotyczący zaliczenia wykładu – zgodnie z przedstawionymi na pierwszych zajęciach sylabusami (wykład + ćwiczenia). Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładów – ocena z wykładów stanowić będzie ocenę z egzaminu pisemnego.

Ćwiczenia

Kolokwium pisemne – w formie pytań otwartych, minimalny próg wymagań udzielenie poprawnych odpowiedzi na 50% pytań. Zakres materiału obejmującego kolokwium – zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach sylabusem. Aktywność podczas zajęć – merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów. Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń – ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z kolokwium (80%) i aktywności na zajęciach (20%).

Ocena końcowa

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny – warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0). Zasady uzyskania oceny końcowej – ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Recommended reading

  1. Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006.
  2. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004.
  3. Kaźmierczak-Kałużna I., Ubóstwo jako problem społeczny. Kwestie terminologiczne i ustalenia empiryczne, "Kultura i społeczeństwo", nr 1. 
  4. Marody M., Giza-Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych, Warszawa 2004.
  5. Sztompka P., Socjologia, Kraków 2002.
  6. Wasilewski J. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Warszawa 2006.

Further reading

Notes


Modified by dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (last modification: 25-04-2018 10:50)