Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań wśród osadzonych kobiet i mężczyzn; zapoznanie z teoriami przestępczymi oraz z teorią przestępczości jako stylu życia Glenna D. Waltersa.
Prerequisites
brak
Scope
Kryminologiczne teorie przestępczości – teorie biologiczne (antropologiczne), teorie psychologiczne, teorie socjologiczne, teorie ekonomiczne, pojęcie stylu życia a teoria przestępczości jako stylu życia Glenna D. Waltera. Wpływ rodziny na kształtowanie się zachowań przestępczych. Wpływ szkoły, grupy rówieśniczej i grupy kryminogennej na kształtowanie się zachowań przestępczych. Wpływ instytucji opiekuńczo-wychowawczych i poprawczych na kształtowanie się zachowań przestępczych. Wpływ więzienia na formowanie się zachowań przestępczych. Rozpoznanie przyczyn wkroczenia na drogę przestępczą. Adaptacja do warunków więziennych. Biografia jako metoda badań humanistycznych.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykłady i zaliczenie końcowe
Zaliczeniem wykładu jest aktywne uczestnictwo w dyskusji.
Recommended reading
Ambrozik W., Historia życia mordercy – analiza przypadku, w: Młodociani mordercy: studia nad agresją i zbrodnią, red. W. Ambrozik, F. Zieliński, Poznań 2003.
Bałandynowicz A., Diagnoza środowisk wychowawczych recydywistów w świetle badań longitudinalnych, [w:] Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży, red. W. Kubik, B. Urban, Kraków 2005.
Bauman T., O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych, [w:] Zasady badań pedagogicznych, red. T. Pilch, Warszawa 1998.
Bonda K., Polskie morderczynie, Warszawa 2009.
Ciosek M., Człowiek w obliczu izolacji więziennej, Gdańsk 1996.
Dominicé P., Uczyć się z życia: biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Łódź 2006.
Hołyst B., Kryminologia, Warszawa 2009.
Hurrelmann K., Struktura społeczna a rozwój osobowości, Poznań 1994.
Kowalczyk M.H., Zabójcy i mordercy: czynniki ryzyka i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych, Kraków 2010.
Mac A., Wczesne dzieciństwo młodocianych przestępców agresywnych, Poznań 2005.
Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003.
Marzec-Holka K., Dzieciobójstwo – przestępstwo uprzywilejowane czy zbrodnia, Bydgoszcz 2004.
Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2004.
Toroń B., Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków 2013.
Further reading
Babbie E.R., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007.
Bauman Z., Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000.
Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006.
Campbell A., Jej niezależny umysł: psychologia ewolucyjna kobiet, Kraków 2004.
Frazier C.E., Znaczenie dokumentów osobistych biografii dla teorii i praktyki badawczej kryminologii, [w:] Metoda biograficzna w socjologii, red. J. Włodarek, M. Ziółkowski, Warszawa-Poznań 1990.
Hajduk E., Kulturowe wyznaczniki biegu życia, Warszawa 2001.
Lalak D., Życie jako biografia: podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa 2010.
Majchrzyk Z., Kiedy kobieta zabija, Warszawa 2009.
Olszewska E., Środowisko rodzinne młodych mężczyzn popełniających przestępstwa, Wrocław 2012.
Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.
Notes
Modified by dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (last modification: 31-05-2018 20:03)