SylabUZ

Generate PDF for this page

Wykład monograficzny: Logopedia XXI wieku w obliczu wielokulturowości - course description

General information
Course name Wykład monograficzny: Logopedia XXI wieku w obliczu wielokulturowości
Course ID 05.9-WP-PEDD-ML
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Media and IT education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit

Aim of the course

Zapoznanie studentów z: nowymi kierunkami rozwoju logopedii związanymi z migracją ludności,  terminologią dotyczącą dwu-/wielokulturowości, dwu-/multilingwizmu, aspektem historycznym bilingwizmu, skutkami bi-/multilingwizmu dla rozwoju i funkcjonowania człowieka oraz mitami i wynikami badań naukowych dotyczących bi-/multilingwizmu, rolą współczesnego logopedy we wspomaganiu rozwoju mowy dzieci biligwalnych. 

Prerequisites

Brak

Scope

Nowe wyzwania dla logopedii jako nauki w obliczu migracji ludności. Ustalenia terminologiczne: dwu i wielokulturowość, dwujęzyczność, bilingwizm, bilingwalizm wielojęzyczność, multilingwizm, multilingwalizm, bilingwizm naturalny, dwujęzyczność „sztuczna” (kultywowana). Dwujęzyczność w ujęciu historycznym. Współczesne modele dwujęzycznego (wielojęzycznego) umysłu. Rodzaje bilingwizmu. Zjawisko immersji (zanurzenia) i submersji (wchłonięcie, zacierania się języka). Fakty naukowe i mity dotyczące bilingwizmu. Prozdrowotne znaczenie bilingwizmu. Strategie nauczania języka drugiego: osoby, miejsca i czasu. Społeczne skutki bilingwizmu. Bilingwizm a funkcjonowanie uczniów w szkole. Bilingwizm a rozwój mowy. Bilingwizm a zaburzenia mowy. Logopeda bilingwalny - rola i zadania zawodowe logopedów w XXI wieku. Co rodzice i pedagodzy powinni wiedzieć o dwujęzyczności, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Teaching methods

Wykład tradycyjny, prezentacje multimedialne, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką Wykład i zaliczenie końcowe: Pozytywna ocena z udziału w dyskusji z treści bieżących i samodzielnie opracowanych przez studenta oraz pozytywna ocena ze sprawdzianu końcowego z treści wykładów.

Recommended reading

Cieszyńska J.: Dwujęzyczność – rozumienie siebie jako Innego. W: Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej – metoda krakowska, red. J. Cieszyńska, Z. Orłowska-Popek, M. Korendo, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2010, s. 18-36.

Skorek E.M.: Dwujęzyczność w literaturze i badaniach naukowych. W: Komunikacja, zaburzenia, terapia, red. E.M. Skorek, K.B. Kochan. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2014, s. 21-69.

Skorek E.M.: Bilingualism and multilingualism – truths and myths. W: Special educational needs in the perspective of speech therapy. Selected issues, red. L. Neubauerová, Kochan K.B., Skorek E.M. University of Zielona Góra, Zielona Góra 2014, s. 13-46.

Further reading

1.       Rocławska-Daniluk M., Dwujęzyczność i wychowanie dwujęzyczne z perspektywy lingwistyki i logopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 12-04-2018 15:14)