SylabUZ

Generate PDF for this page

Contemporary concepts of philosophy and ethics - course description

General information
Course name Contemporary concepts of philosophy and ethics
Course ID 08.1-WP-PEDD-WKF
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocialization with targeted therapy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Paweł Walczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi współczesnymi kierunkami i koncepcjami filozoficznymi oraz podstawowymi doktrynami etycznymi XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu idei filozoficznych na kształt i rozwój współczesnych nurtów w pracy socjalnej.

Prerequisites

Brak wymagań.

Scope

Wykłady:
Marksizm i neomarksizm. Pozytywizm i neopozytywizm. Egzystencjalizm. Fenomenologia i materialna etyka wartości. Współczesne odmiany utylitaryzmu. Personalizm.  Filozofia dialogu.
Wybrane nurty współczesnej filozofii wychowania: filozoficzne podstawy aksjocentryzmu i pajdocentryzmu. Chrześcijańska pedagogika personalno-egzystencjalna. Pedagogika emancypacyjna. Pedagogika przezwyciężania obcości. Pedagogika agatologiczna
 

Teaching methods

Wykłady:
Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego.
 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: 
Zaliczenie na podstawie testu egzaminacyjnego z progami punktowymi. Test z różnymi typami zadań: pytania testowe wolnego wyboru, zadania tekstowe (analiza fragmentów), pytania otwarte. Zaliczenie otrzymuje student, który uzyska 50% punktów.
Test sprawdza wiedzę z zakresu treści realizowanych na wykładzie.
Ocena z przedmiotu: 
Ocena z testu.
 

Recommended reading

Gerald L. Gutek, Filozofia dla pedagogów, GWP, Gdańsk 2007.
Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef (stosowne hasła). 
Jan Galarowicz, Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992.
Zbigniew Kuderowicz (red.), Filozofia XX wieku (tom I-II), Wiedza Powszechna, Warszawa 2002.
Józef Tischner (red.), Filozofia współczesna, Kraków 1989.
Bogusław Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, Kraków 2004.
 

Further reading

Jan A. Kłoczopwski, Filozofia dialogu, W drodze, Poznań 2005.
V. Bourke, Historia etyki, Wydawnictwo „Krupski i S-ka.” Toruń 1994.
Etyka. Zarys, Wyd. UJ, Kraków 1992.
Filozofia. Podstawowe pytania, pod red. E. Martena i M. Schnädelbacha, przeł. K. Krzemieniowa, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995.
J. Hołówka, Etyka w działaniu, Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2002.
Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, KiW, Warszawa 1998.
L. Stevenson, D.L.Haberman, Dziesięć koncepcji natury ludzkiej, Wrocław 2001.
Jacek Filek, Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, Kraków 2004.
Paweł Walczak, Wychowanie jako spotkanie. Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych, Impuls, Kraków 2007.
 

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 12-04-2018 15:19)