SylabUZ
Course name | Theoretical Aspects of Pre-School Pedagogy |
Course ID | 05.5-WP-PEDD-TPEP |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Pre-school and primary education |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2018/2019 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z wybranymi teoriami człowieka jako podstawą pedagogiki i edukacji w dzieciństwie. Poszerzenie wiedzy studentów w zakresie wybranych zagadnień dotyczących edukacji przedszkolnej.
Podstawowa wiedza w zakresie pedagogiki przedszkolnej i metodyki pracy w przedszkolu.
Wykłady:
Od perenializmu do pajdocentryzmu. Teorie dziecka i dzieciństwa. Podmiotowość w edukacji przedszkolnej. Wychowanie moralne, przez pracę i do czasu wolnego dziecka przedszkolnego. Style pracy nauczyciela przedszkola. Przedszkole miejscem przemocy symbolicznej. Teoria przemocy symbolicznej P. Bourdieau. Pojęcie przemocy symbolicznej. Przejawy przemocy symbolicznej w przedszkolu. Kategorie przemocy.
Ćwiczenia:
Wybrane teorie człowieka jako podstawa pedagogiki i edukacji w dzieciństwie. Konstruktywizm, etnocentryzm, emancypacja, fenomenologiczna perspektywa pedagogiki. Optymalny model w wychowaniu małego dziecka. Wychowanie liberalne, autorytarne, demokratyczne. Paradygmaty edukacji – adaptacyjny, krytyczno-twórczy. Argumenty za i przeciw. Programy w edukacji dzieci. Pojęcie programu. Cechy programu (jasność, jawność, odpowiedzialność nauczyciela). Istota programowania edukacyjnego. Kryteria poprawności programu. Rodzaje programów edukacyjnych. Dokumenty regulujące edukację przedszkolną dzieci. Omówienie aktualnych dokumentów, raportów, ustaw regulujących pracę przedszkola. Kadra pedagogiczna przedszkoli i form przedszkolnych. Tendencje w podejściu do wychowawców dzieci w wieku przedszkolnym: rodzice – wychowawcami i nauczycielami własnych dzieci, zorganizowane formy opieki, zakłady kształcenia nauczycielek, wzrost poziomu wykształcenia nauczycieli przedszkola.
Wykład – konwencjonalny, problemowy i konwersatoryjny.
Ćwiczenia – praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności (25%) i dyskusji studentów (25%), sprawdzianu pisemnego (25%) i pracy pisemnej (25%).
Ćwiczenia
Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów (50%), dwóch projektów sytuacji edukacyjnych (po 50%).
Ocena końcowa
Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z ćwiczeń (50%) i wykładów (50%).
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 12-04-2018 15:17)