SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Melioracje (wybierlany) |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ISP-mel.-P-S14_genQK270 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inżynieria środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z problemami melioracji w tym: rodzajów melioracji i drenaży, odwodnień terenów: zieleni, terenów rolnych i zurbanizowanych, budowli wodnych, ochrony przeciwpowodziowej. Zapoznanie studentów z etapami inwestycji melioracyjnych w tym prac projektowych.
Formalne: zaliczenie przedmiotów: Podstawy ochrony środowiska, Rysunek techniczny
Nieformalne: Wiedza z zakresu gleboznawstwa, geologii, klimatologii i hydrologii
Program wykładów: Pojęcia podstawowe z gleboznawstwa: procesy glebotwórcze, właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne. Wiadomości z hydrologii i meteorologii: opady, parowanie, rodzaje wody w glebach, odpływy powierzchniowe, wiatry. Przyczyny powstawania nadmiaru wody w glebach. Ujemne cechy nadmiernego uwilgotnienia gleb. Cele odwadniania gleb. Wiadomości o rowach i kanałach. Rodzaje budowli wodnych. Nauka o rzekach: ruchy wody, kształtowanie koryta rzek, projektowanie regulacji rzek. Urządzanie wałów rzecznych. Projektowanie wałów rzecznych. Rodzaje drenowania gleb mineralnych i torfowych. Projektowanie drenowania gleb w różnych warunkach. Rodzaje nawodnień powierzchniowych. Zabiegi agromelioracyjne. Odwadnianie terenów rolnych, miejskich i przemysłowych.
Program ćwiczeń projektowych: Projekt regulacji stosunków powietrzno-wodnych w glebach na wybranym obszarze.
Metody podające: wykłady informacyjne z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykłady problemowe
Metody poszukujące: sytuacyjna: analizowanie przez studentów warunków i skutków zjawisk dla różnych terenów; ćwiczeniowo-praktyczne – opracowanie projektu melioracji dla
konkretnych terenów
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Projekt: ocena projektu – brane są pod uwagę kompletność projektu, poprawność opisów i wyliczeń oraz poprawność zilustrowania graficznego, obecności na zajęciach.
Wykład: zaliczenie pisemne – 8-12 pytań.Skala ocen: uzyskane punkty/ocena: 0 – 50%/ niedostateczny; 51 – 60%/ dostateczny; 61- 70% / dostateczny plus; 71 – 80%/ dobry; 81 -90%/ dobry plus; 91 -100%/ bardzo dobry.
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,5 oceny z wykładu, 0,5 oceny z projektu. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-03-2019 12:07)