SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to media education - course description

General information
Course name Introduction to media education
Course ID 05.9-WP-PEDD-PEM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Media and IT education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Nowicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Poznanie roli, znaczenia, istoty, głównych założeń edukacji medialnej, programów nauczania w zakresie edukacji medialnej na poziomie szkoły podstawowej. Umiejętność krytycznego analizowania i odbierania treści przekazywanych za pośrednictwem mediów, poznanie pozytywnych i negatywnych aspektów oddziaływania mediów na człowieka.

Prerequisites

Podstawowe informacje z zakresu informatyki, technologii informacyjnych; podstawowa wiedza  o mediach i multimediach; podstawowe przygotowanie w zakresie wykorzystania mediów w edukacji.

Scope

Pedagogika medialna a edukacja medialna. Rozwój pedagogiki medialnej. Funkcje pedagogiki medialnej. Orientacje badawcze dotyczące zastosowania mediów w pedagogice. Edukacja medialne – zakres, cele i zadania edukacji medialnej. Sposoby realizacji edukacji medialnej w szkole. Treści edukacji medialnej realizowane w szkole. Cele edukacyjne oraz osiągnięcia uczniów w zakresie edukacji medialnej na poszczególnych etapach kształcenia. Telewizja jako czynnik wspomagający proces edukacji i wychowania. Znaczenie telewizji w edukacji. Pedagogiczne zasady funkcjonowania telewizji.  Pozytywne skutki oddziaływania telewizji na odbiorcę. Telewizja jako czynnik wspomagający proces wychowania. Funkcje wychowawcze telewizji. Przejawy ujemnego oddziaływania mediów. Zagrożenia wynikające z nieracjonalnego korzystania z mediów i multimediów. Media wyręczające rodziców w procesie wychowania.

Teaching methods

Dyskusja, pogadanka, pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia wcześniej analizowane podczas zajęć (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów).

Laboratoria

Zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z laboratorium (średnia arytmetyczna wszystkich ocen).

Recommended reading

1.       Filipiak M., Homo Communicans wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin 2004.

2.       Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Toruń 2002.

4.       Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku: niepokoje i nadzieje, Białystok 2000.

5.       Lemish D., Dzieci i telewizja: perspektywa globalna, Kraków 2008.

6.       Siemieniecki B., red., Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa 2007.

7.       Śliwerski B., red., Pedagogika subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, T. III, Gdańsk 2006.

Further reading

1.       Bednarek J., Media w nauczaniu, Warszawa 2002.

2.       Izdebska J., Dominacja mediów w środowisku wychowawczym dziecka, „Edukacja”, 2000.

 

Notes


Modified by dr Ewa Nowicka (last modification: 30-04-2018 22:10)