SylabUZ

Generate PDF for this page

Programming methodology - course description

General information
Course name Programming methodology
Course ID 05.1-WP-PEDD-MNJP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Media and IT education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Michał Grobelny
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z językiem programowania Pascal oraz metodyką jego nauczania. Nabycie przez studentów umiejętności programowania w języku Pascal.

Prerequisites

Sprawność w korzystaniu ze standardowego oprogramowania środowiska Windows i zasobów komputera. Podstawy algorytmiki.

Scope

  1. Wprowadzenie do języków programowania oraz metodyki ich nauczania). Pojęcia związane z programowaniem (kod źródłowy, parser, kompilator, kod wykonywalny, program, procedura, funkcja itp.). Niezbędne oprogramowanie do tworzenia programów w języku Pascal.
  2. Podstawowe typy zmiennych. Struktura programu. Składnia języka Pascal. Zasady tworzenia programów w języku Pascal. Graficzne uporządkowanie programu. Wcięcia. Sposób deklaracji stałych, zmiennych, załączanie bibliotek. Pierwszy program typu „Witaj świecie!”.
  3. Przypisywanie wartości. Szczegółowe omówienie najważniejszych procedur i sposobu ich wykorzystywania. Procedury do wyświetlania (Write, WriteLn) i wczytywania komunikatów (Read, ReanLn).
  4. Instrukcje warunkowe If..Then…Else, instrukcja wyboru Case. Wykorzystanie instrukcji warunkowych w przykładowych programach.
  5. Pętle, sposób ich konstruowania i wykorzystania. Programy wykorzystujące pętle for…to…do, repeat…until, while…do.
  6. Pojęcie tablicy w języku Pascal, sposób deklaracji i wykorzystania tablic. Programy z wykorzystaniem tablic. Złożone typy danych.
  7. Procedur i ich wykorzystanie w programach. Deklaracja procedur. Procedury z parametrami. Zasady tworzenia programów z użyciem procedur.
  8. Funkcje i ich wykorzystanie w programach. Różnice pomiędzy funkcjami a procedurami. Składnia funkcji. Tworzenie własnych funkcji i wykorzystanie ich w programach.
  9. Rekurencja. Cel i zasady wykorzystania. Budowa programu z wykorzystaniem właściwości rekurencji.
  10. Biblioteki i ich możliwości. Wykorzystanie bibliotek. Tworzenie własnych bibliotek.
  11. Pełna obsługa klawiatury i myszy w programach.
  12. Komunikacja z systemem operacyjnym. Zapisywanie i odczytywanie plików. Operacje na plikach i katalogach. Funkcje systemowe.
  13. Zaawansowane wykorzystanie języka Pascal. Wskaźniki. Dynamiczne struktury danych. Możliwość współpracy programów.
  14. Zasady tworzenia interfejsu użytkownika. Tworzenie podstawowych tekstowych interfejsów użytkownika.
  15. Sposób wykorzystania grafiki w języku Pascal. Tworzenie prostych programów z efektami graficznymi. Grafika 2D i 3D. Graficzny interfejs użytkownika. Zasady tworzenia graficznych interfejsów w języku Pascal. Tworzenie gier 2D i 3D.

Teaching methods

Wykład, ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej, metoda projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Efekty kształcenia będą weryfikowane poprzez kolokwium zaliczeniowe (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów), systematyczną kontrolę wykonania zadań przewidzianych programem, okresowe sprawdziany (wejściówki - progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów) oraz wykonanie projektu (zgodność z przyjętymi założeniami).

Zaliczenie laboratoriów: zaliczenie wszystkich sprawdzianów oraz kolokwium (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów) oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa z laboratoriów jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa jest oceną z laboratoriów (średnia arytmetyczna wszystkich ocen).

Recommended reading

  1. Mirosław J. Kubiak, Turbo Pascal. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011
  2. Andrzej Zahorski, Turbo Pascal. Leksykon kieszonkowy, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2005
  3. Kierzkowski Andrzej, Sadowski Tomasz, Turbo Pascal. Poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2004
  4. Tomasz M. Sadowski, Praktyczny kurs Turbo Pascala. Wydanie IV, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2003
  5. Piotr Besta, Tworzenie gier 2D i 3D w języku Turbo Pascal, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2002

Further reading

  1. S. Papert, Burze mózgów. Dzieci i komputery, PWN, 1996
  2. Elementy informatyki. Podręcznik, pod red. M. M. Sysły, PWN, 1997

Notes


Modified by dr Jacek Jędryczkowski (last modification: 01-05-2018 22:57)