SylabUZ

Generate PDF for this page

Resocialization Pedagogy - course description

General information
Course name Resocialization Pedagogy
Course ID 05.9-WP-PEDD-PEDR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie przez studentów problematyki pedagogiki resocjalizacyjnej, jej istoty, zasad, metod, twórców oraz placówek realizujących cele resocjalizacji. Nabycie przez studentów umiejętności rozpoznania problemów wymagających oddziaływań resocjalizacyjnych, projektowania i realizowania oddziaływań w pracy resocjalizacyjnej z dziećmi i młodzieżą oraz dorosłymi przejawiającymi różne rodzaje i stopnie niedostosowania społecznego.

 

Prerequisites

Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje nabyte w ramach realizacji kursów z: pedagogiki, psychologii, socjologii, niedostosowania społecznego, diagnozy pedagogicznej, profilaktyki społecznej, metodyki opiekuńczo-wychowawczej i metodyki pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie.

 

Scope

Wykłady

Pedagogika resocjalizacyjna jako nauka: pojęcie, przedmiot zainteresowań, działy, cele, zadania, miejsce w systemie nauk; Norma i patologia w zachowaniu człowieka; Zjawiska patologii społecznej; Modele osobowości a przystosowanie i nieprzystosowanie społeczne; „Klient” w resocjalizacji; Koncepcje i modele resocjalizacji; Diagnoza w resocjalizacji; Strategie, zasady i fazy procesu resocjalizacji; Systemy resocjalizacji (penitencjarne) w Polsce i na Świecie.

Ćwiczenia                             

Podstawowe pojęcia pedagogiki resocjalizacyjnej (norma, dewiacja, patologia, niedostosowanie (nieprzystosowanie) społeczne, zagrożenie niedostosowaniem, zaburzenia w zachowaniu, zachowania ryzykowne, wykolejenie, przestępczość, wychowanie, wychowanie resocjalizujące, socjalizacja, aspołeczność, destrukcja, demoralizacja, profilaktyka, resocjalizacja; Przedstawiciele polskiej pedagogiki resocjalizacyjnej; Proces diagnostyczny w resocjalizacji – diagnoza przejawów niedostosowania społecznego, projektowanie oddziaływań; Metody twórczej resocjalizacji; Prawne podstawy resocjalizacji; Instytucje wychowania resocjalizacyjnego; Tworzenie klimatu placówki resocjalizującej.

 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, pokaz.

Ćwiczenia – pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metody ekspresyjne, metoda sytuacyjna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Ocena z egzaminu w formie pisemnej pytania egzaminacyjne obejmują swoim zakresem treści realizowanego na wykładach materiału. Poprawność każdej odpowiedzi punktowana w skali od 0 do 2. Pozytywna ocena z egzaminu po uzyskaniu min. 51% punktów.

Ćwiczenia

Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych uzyskanych w czasie semestru w poszczególnych kryteriach: aktywny udział w dyskusji podczas zajęć, kolokwium, prezentacja metody twórczej resocjalizacji, przygotowanie i zrealizowanie zadania praktycznego: zajęć o charakterze profilaktyczno-resocjalizującym w grupie wychowanków.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów.   

Recommended reading

1.      Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007.

2.      Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001.

3.      Urban B., Stanik J., M., Resocjalizacja, Warszawa 2007.

4.      Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.

5.      Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków 2014.

 

Further reading

1. Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, Warszawa 1994.

2. Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.

3. Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa 2003.

Notes

Na studiach stacjonarnych zadanie praktyczne realizowane w terenie.


Modified by dr Jolanta Lipińska-Lokś (last modification: 25-04-2018 11:44)