SylabUZ

Generate PDF for this page

Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy opiekuna-wychowawcy - course description

General information
Course name Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy opiekuna-wychowawcy
Course ID 05.9-WP-PEDD-TPOW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Janion
  • dr Elżbieta Turska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy opiekuna - wychowawcy.

Prerequisites

Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki ogólnej, pedeutologii oraz współczesnych problemów opieki i wychowania.

Scope

WYKŁADY

Rola zawodowa opiekuna - wychowawcy: założenia, unormowania prawne. Odpowiedzialność za wychowanków.  Indywidualny i społeczny wymiar tożsamości opiekuna-wychowawcy. Etyczny wymiar pracy. Doskonalenie zawodowe.Planowanie pracy. Zespół wypalenia zawodowego w pracy opiekuna - wychowawcy: ryzyko wystąpienia i sposoby przeciwdziałania.

ĆWICZENIA

Umiejętności i techniki przydatne w pracy opiekuna - wychowawcy(np. techniki relaksacyjne, sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, efektywne planowanie pracy).  Określenie własnych zasobów w pracy opiekuna-wychowawcy oraz wyznaczanie dróg rozwoju zawodowego Rozwijanie umiejętności określania własnej tożsamości w aspekcie indywidualnym i społecznym. Wyzwania w pracy opiekuna - wychowawcy (praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, praca z dzieckiem odmiennym kulturowo, itp.). Współpraca opiekuna - wychowawczy z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami, instytucjami w środowisku lokalnym (np. ośrodkiem pomocy społecznej, komisją rozwiązywania problemów alkoholowych, sądem rodzinnym, policją,  itp.).

Teaching methods

Wykład: wykład konwencjonalny i prezentacja multimedialna

Ćwiczenia: dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: test pisemny z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Zaliczenie z ćwiczeń:  ocena przygotowania i pracy studenta na zajęciach, kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena ostateczna:  średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i z ćwiczeń.

Recommended reading

1.      Czekaj K., Zarzycka A., K. Skierska-Pięta (2011): Poradnik. Dobre praktyki – zawód wychowawca, Sosnowiec.

2.      Fengler J. (2001). Pomaganie męczy.

3.      Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra;

4.      Olbrycht K. (1995), Odpowiedzialność pedagoga. W: Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna, t.2, Katowice.

5.      Ferenz K., Kozioł E. (2002) (red.), Kompetencje nauczyciela- wychowawcy, Zielona Góra.

6.      Wybrane artykuły z czasopisma: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” z ostatnich 6 lat.

7.      Regulacje prawne zawodu opiekuna wychowawcy (oświatowe i pomocy społecznej).

Further reading

1.      Babiuch M. (2002): Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, Warszawa.

2.      Boćwińska-Kiluk B. (2000): Kilka uwag o sylwetce i powinnościach wychowawcy, "Opieka Wychowanie Terapia"  nr 4.

3.      Chełstowska Z. (2000): Co to znaczy dobry wychowawca? "Nowa Szkoła"  nr 8.

4.      Golińska L., Świętochowski W. (1998):  Temperamentalne i osobowościowe determinanty wypalenia zawodowego nauczycieli, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5.

5.      King G. (2004): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk.

6.      Stefaniak G. (2003): W poszukiwaniu dobrego wychowawcy, "Nowe w Szkole", nr 3.

Notes


Modified by dr Elżbieta Turska (last modification: 19-05-2018 23:33)