SylabUZ
Course name | Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy opiekuna-wychowawcy |
Course ID | 05.9-WP-PEDD-TPOW |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2018/2019 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy opiekuna - wychowawcy.
Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki ogólnej, pedeutologii oraz współczesnych problemów opieki i wychowania.
WYKŁADY
Rola zawodowa opiekuna - wychowawcy: założenia, unormowania prawne. Odpowiedzialność za wychowanków. Indywidualny i społeczny wymiar tożsamości opiekuna-wychowawcy. Etyczny wymiar pracy. Doskonalenie zawodowe.Planowanie pracy. Zespół wypalenia zawodowego w pracy opiekuna - wychowawcy: ryzyko wystąpienia i sposoby przeciwdziałania.
ĆWICZENIA
Umiejętności i techniki przydatne w pracy opiekuna - wychowawcy(np. techniki relaksacyjne, sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, efektywne planowanie pracy). Określenie własnych zasobów w pracy opiekuna-wychowawcy oraz wyznaczanie dróg rozwoju zawodowego Rozwijanie umiejętności określania własnej tożsamości w aspekcie indywidualnym i społecznym. Wyzwania w pracy opiekuna - wychowawcy (praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, praca z dzieckiem odmiennym kulturowo, itp.). Współpraca opiekuna - wychowawczy z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami, instytucjami w środowisku lokalnym (np. ośrodkiem pomocy społecznej, komisją rozwiązywania problemów alkoholowych, sądem rodzinnym, policją, itp.).
Wykład: wykład konwencjonalny i prezentacja multimedialna
Ćwiczenia: dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie wykładów: test pisemny z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Zaliczenie z ćwiczeń: ocena przygotowania i pracy studenta na zajęciach, kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena ostateczna: średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i z ćwiczeń.
1. Czekaj K., Zarzycka A., K. Skierska-Pięta (2011): Poradnik. Dobre praktyki – zawód wychowawca, Sosnowiec.
2. Fengler J. (2001). Pomaganie męczy.
3. Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra;
4. Olbrycht K. (1995), Odpowiedzialność pedagoga. W: Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna, t.2, Katowice.
5. Ferenz K., Kozioł E. (2002) (red.), Kompetencje nauczyciela- wychowawcy, Zielona Góra.
6. Wybrane artykuły z czasopisma: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” z ostatnich 6 lat.
7. Regulacje prawne zawodu opiekuna wychowawcy (oświatowe i pomocy społecznej).
1. Babiuch M. (2002): Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, Warszawa.
2. Boćwińska-Kiluk B. (2000): Kilka uwag o sylwetce i powinnościach wychowawcy, "Opieka Wychowanie Terapia" nr 4.
3. Chełstowska Z. (2000): Co to znaczy dobry wychowawca? "Nowa Szkoła" nr 8.
4. Golińska L., Świętochowski W. (1998): Temperamentalne i osobowościowe determinanty wypalenia zawodowego nauczycieli, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5.
5. King G. (2004): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk.
6. Stefaniak G. (2003): W poszukiwaniu dobrego wychowawcy, "Nowe w Szkole", nr 3.
Modified by dr Elżbieta Turska (last modification: 19-05-2018 23:33)