SylabUZ
Course name | Contemporary trends in prevention and resocialization |
Course ID | 05.9-WP-PEDD-WTPR |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2018/2019 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 6 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
W efekcie realizacji przedmiotu student posiądzie wiedzę na temat przemian zachodzących we współczesnej resocjalizacji i profilaktyce; będzie potrafił krytycznie odnieść się do rozwiązań resocjalizacyjnych realizowanych w przeszłości oraz obecnie, w wybranych krajach oraz w Polsce; będzie znał założenia i cele współczesnej resocjalizacji i profilaktyki, głównie w odniesieniu do dzieci i młodzieży. Będzie umiał dostrzegać działania profilaktyczne realizowane w środowisku oraz możliwość własnej aktywności w ich realizacji.
Wiedza z zakresu niedostosowania społecznego, profilaktyki i resocjalizacji
Wykład
Charakterystyka współczesnych systemów resocjalizacyjnych w krajach Unii Europejskiej i w Polsce. Kierunki rozwoju (i zmian) systemów resocjalizacyjnych. Krytyczna analiza polskiego systemu resocjalizacji instytucjonalnej. Resocjalizacja w środowisku otwartym. Współczesne środki i środki resocjalizacyjne w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej a także Stanów Zjednoczonych i Kanady. Tendencje zmian w resocjalizacji nieletnich w Polsce w Europie oraz ich uwarunkowania. Charakterystyka wybranych instytucji penitencjarnych oraz działalności postpenitencjarnej. Przemiany w profilaktyce. Wyzwania współczesności w zakresie profilaktyki. Rola kuratora dla nieletnich w profilaktyce zaburzeń w zachowaniu i resocjalizacji.
Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych.
Ćwiczenia
Profilaktyka w środowisku lokalnym: świetlice socjoterapeutyczne, środowiskowe programy pedagogiczne – przemiany w planowaniu pracy profilaktycznej. Wczesna profilaktyka krzywdzenia dzieci: formy przemocy wobec dziecka; syndrom dziecka potrząsanego i jego zapobieganie (metoda 5S), syndrom FAS. Teoretyczne podstawy profilaktyki i działania profilaktyczne w środowisku lokalnym (analiza programów): wczesna profilaktyka krzywdzenia dzieci, zmiany prawne w słuchaniu nieletnich świadków, zachowania agresywne. Prezentacje wybranych stowarzyszeń i fundacji działających na rzecz zapobiegania przestępczości (Patronat, Karan, Parpa, Monar, Fundacja Dzieci Niczyje, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Komitet Ochrony Praw Dziecka, Komisje do spraw rozwiązywania problemów alkoholowych. ART przykładem pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej: główne założenia; wywiad z trenerem ART-u, ćwiczenie wybranych elementów treningu. Kierunki, przebieg i sens reformy resocjalizacji nieletnich. Oddziaływanie resocjalizacyjne w warunkach probacji: pojęcie probacji, praca kuratora rodzinnego jako przykład pracy z przypadkiem; mediacje – skuteczna metoda pojednawcza.
Wykłady – wykład tradycyjny, wykład problemowy, wykład dyskusyjny
Ćwiczenia – dyskusja, praca w małych grupach, prezentacje, film.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Egzamin pisemny bądź ustny (do wyboru przez studenta). Kryteria oceny obejmowały będą: znajomość treści przedmiotu, jego rozumienie i wyjaśnianie, samodzielność studenta w ocenie zjawisk zachodzących we współczesnej profilaktyce i resocjalizacji w kraju i na świecie, wyjaśnianiu i interpretacji programów i projektów, dociekliwość, otwartość, poziom zaangażowania w rozwiązywaniu problemów, twórcza postawa wobec potrzeby działań profilaktycznych, jako odpowiedzi na współczesne zagrożenia dzieci i młodzieży.
Ćwiczenia
Aktywny udział w rozwiązywaniu podjętych problemów, samodzielność w ocenie zjawisk i procesów, współpraca z zespołem nad realizacją projektu.
Ocena końcowa
Ocenę końcową stanowi średnia ocen z ćwiczeń i wykładów.
1. Bałandynowicz A., Propozycja nowego systemu profilaktyki przestępczości w Polsce, „Opieka, Wychowanie, Terapia” 2001, 2.
2. Borowski R., Wysoki D., Instytucje wychowania resocjalizującego, Płock 2001.
3. Kalinowski M., Pełka M., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003.
4. Kalinowski M., Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1991.
5. Klecka M., Fascynujące dzieci, Kraków 2007.
6. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji: teoria i praktyka, Warszawa 2006.
7. Miłkowska G., O potrzebie profesjonalnej profilaktyki w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2006, 2.
8. Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.
9. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2003.
10. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 32, poz.228)
11. Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków 2000.
12. Urban B, Stanik J.M., Pedagogika resocjalizacyjna, T. I-II, Warszawa 2007.
13. Węgliński A., Resocjalizacja nieletnich w warunkach wolności dozorowanej oraz izolacji zakładowej, Lublin 1993.
14. Węgliński A., Zahamowanie modernizacji służb kuratorskich w Polsce, „Opieka, Wychowanie, Terapia” 2002, 3.
15. strona www: Fundacja Dzieci Niczyje,
16. strona www: Ośrodek Rozwoju Edukacji
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 12-04-2018 15:18)