Pedagogika / Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
1
Liczba punktów ECTS do zdobycia
4
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Artur Doliński
dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
9
0,6
Egzamin
Ćwiczenia
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem jest dostarczenie wiedzy z zakresu konkretnych metodycznych rozwiązań sytuacji kluczowych w resocjalizacji (takich jak korygowanie zachowań) oraz terapii (takich jak udzielanie wsparcia). Podczas ćwiczeń celem będzie kształcenie operacyjnych umiejętności wykorzystania modeli w konkretnych sytuacjach resocjalizacyjnych i terapeutycznych.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, pedagogiki resocjalizacyjnej, psychologii, patologii, kryminologii i aksjologii.
Zakres tematyczny
Wykład;
REPETYTORIUM METODYCZNE – kompendium wiedzy z zakresu podstaw metodyki resocjalizacji i metodyki terapii
Metodyka radzenia sobie w sytuacjach trudnych – modelowe rozwiązania
Metodyka korygowania nieakceptowalnych zachowań w oparciu o feedback
Metodyka korygowania nieakceptowalnych zachowań w oparciu o model konsultatywny
Metodyka korygowania nieakceptowalnych zachowań w oparciu o model ultymatywny
Metodyka motywowania do zmiany przez rozbudzanie zaangażowania
Przegląd podstawowych metod pracy w terapii behawioralnej, poznawczej, humanistycznej, psychoanalitycznej
Zastosowanie kryteriów diagnostycznych w pierwszej diagnozie zaburzeń zachowania
Metodyka wsparcia wychowanka, skazanego w sytuacji posttraumatycznej.
Metodyka pracy z oporem w terapii i resocjalizacji
Streetworking jako metoda pracy
Ćwiczenia:
Zakres tematyczny ćwiczeń będzie korespondował z zakresem tematycznym realizowanych wykładów. Będzie miał charakter treningu poznanych podczas wykładu metod. Realizowane będą w formie ćwiczenia rozwiązywania konkretnych sytuacji resocjalizacyjnych lub terapeutycznych. Warunkiem udziału w ćwiczeniach będzie rozwiązanie „testu wejścia” wykazującego znajomość poznanych metod.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie wykładów: Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi. Na postawie zdobytych wyników przez studenta wystawiona będzie ocena.
Zaliczenie ćwiczeń: Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną, ocena wystawiana jest na podstawie umiejętności zastosowania poznanych metod w sytuacjach symulowanych.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i egzaminu.
Literatura podstawowa
Ambrozik W. (2003), Młodociani mordercy. Poznań.
Bonda K. (2009), Polskie morderczynie. Warszawa
Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa
Dybalska J. (2009), Kobieta w więzieniu. Warszawa
Hołyst B. (2007), Socjologia kryminalistyczna. Warszawa
Jaworska A. (2009), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków
Kamiński M. (2006), Gry więzienne. Warszawa
Kozaczuk F. (2008), Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Rzeszów
Machel H. (1994), Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Wyd. Uniwersytetu. Gdańskiego
Miller A. (2006), Gdy runą mury milczenia. Poznań
Pastwa-Wojciechowska B. (2007), Kliniczne i sądowo – penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka
Przybyliński S. (2008), Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków
Sitaczyk N. (2004), Nieletni sprawcy zabójstw. Lublin
Tillman K. J. (1996), Teorie socjalizacji – społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa
Urban B. (2004), Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków
Urban B., Stanik J. (2007), I, II tom Resocjalizacja. Warszawa
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:19)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.