SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of Social Science - course description

General information
Course name Methodology of Social Science
Course ID 14.0-WP-SOCD-MNS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Justyna Nyćkowiak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zaznajomienie studentów z funkcjami nauki, z podstawowymi pojęciami metodologicznymi, specyfiką badań społecznych, procesem kształtowania się różnych sposobów poznania naukowego i ideału wiedzy naukowej; założeniami badań ilościowych i jakościowych; Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania własnych badań naukowych, doboru adekwatnego do celu badań paradygmatu, umiejętności doboru lub konstruowania narzędzi badawczych.

Prerequisites

Scope

Zakres tematyczny wykładu

 

1.       Różne rodzaje praktyk społecznych, funkcje nauki, współczesna klasyfikacja nauk, źródła wiedzy.

2.       Pojęcie teorii naukowej, prawa nauki, generalizacje historyczne.

3.       Scjentyzm i pozytywistyczna koncepcja nauki; założenia współczesnego konstruktywizmu; konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach socjologicznych.

4.       Status nauk humanistycznych i osobliwości nauk społecznych.

5.       Ideał socjologii niezaangażowanej w wartości oraz obecność wartości w uprawianiu nauki; pojęcie prawdy w nauce.

6.       Składniki tekstów naukowych: definicje, hipotezy.

7.       Etapy badań naukowych, dobór metody, zmiennych, wskaźników, próby.

 

Zakres tematyczny ćwiczeń

1.       Inspiracje teoretyczne i praktyczne w badaniach społecznych.

2.       Paradygmaty w naukach społecznych.

3.       Prawa, teorie, pojęcia, definicje.

4.       Planowanie i realizacja badań socjologicznych. Etapy procesu badawczego.

5.       Cel badań, problemy badawcze.

6.       Hipotezy, zmienne, wskaźniki.

7.       Metody doboru respondentów.

8. Pomiar. Opracowanie danych.

Teaching methods

Wykład z prezentacją multimedialną;

Ćwiczenia z formułowania hipotez, konstruowania planu badań i narzędzi badawczych; praca z tekstem źródłowym, dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Egzamin

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych lub otwartych i zamkniętych (test)

 

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny
z wykładu.

Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu w formie pisemnej.

Przygotowanie projektu procesu badawczego na wybrany temat. Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu..

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń.

Ocenę z ćwiczeń stanowić będzie ocena z przygotowanego projektu

Ocena końcowa

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej.

Uwagi:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń
 i wykładu*.

Recommended reading

1.       Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.

2.       Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, wyd. 4, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001;

3.       Sady W, Spór o racjonalność naukową od Poincarégo do Laudana; Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej. Wydawnictwo „Funna”, Wrocław 2000.

4.       Zybertowicz A, Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych, „ASK”. Społeczeństwo, Badania, Metody”, nr 8,/1999,  ss. 7-28.

5.       Amsterdamski S., Między historią a metodą. Spory o racjonalność nauki, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1983.

6.       Hajduk E., Hipoteza w badaniach społecznych, Wydawnictwo WSP, Zielona Góra 1998.

7.       Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

8.       Elementy koncepcji badawczej i założenia metodologiczne, Krzysztof Lisowski, Młodzież w czasach nieufności. Studenci zielonogórscy o sobie i innych / red. nauk. Maria Zielińska, Dorota Szaban .- Zielona Góra : Fundacja Obserwatorium Społeczne Inter Alia, 2016 - s. 16—23.

9.       Lubuski Sondaż Społeczny - założenia, cele i problemy badań zachodniego pogranicza, Krzysztof Lisowski, Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Pogranicza Polski w integrującej się Europie / pod red. nauk. Marii Zielińskiej, Beaty Trzop, Krzysztofa Lisowskiego .- Zielona Góra : Lubuskie Towarzystwo Naukowe, 2007 - s. 349—353.

10.   Metodologiczne problemy w badanich pokoleń. Wybrane zagadnienia, Maria ZielińskaDorota Szaban, Rocznik Lubuski: zrozumieć społeczeństwo, zrozumieć pokolenia. Młodzież, młodość i pokoleniowość w analizach socjologicznych .- 2011, Tom 37, część 2, s. 33--47

 

Further reading

1. Kotarbiński Tadeusz, Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1986.

2. Kryzys i schizma: antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, wyboru dokonał i wstępem opatrzył Edmund Mokrzycki, T. 1 i 2, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 13-04-2018 16:32)