SylabUZ
Course name | Methodology of Social Science |
Course ID | 14.0-WP-SOCD-MNS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Sociology |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2018/2019 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 6 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Exam |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Zaznajomienie studentów z funkcjami nauki, z podstawowymi pojęciami metodologicznymi, specyfiką badań społecznych, procesem kształtowania się różnych sposobów poznania naukowego i ideału wiedzy naukowej; założeniami badań ilościowych i jakościowych; Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania własnych badań naukowych, doboru adekwatnego do celu badań paradygmatu, umiejętności doboru lub konstruowania narzędzi badawczych.
Zakres tematyczny wykładu
1. Różne rodzaje praktyk społecznych, funkcje nauki, współczesna klasyfikacja nauk, źródła wiedzy.
2. Pojęcie teorii naukowej, prawa nauki, generalizacje historyczne.
3. Scjentyzm i pozytywistyczna koncepcja nauki; założenia współczesnego konstruktywizmu; konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach socjologicznych.
4. Status nauk humanistycznych i osobliwości nauk społecznych.
5. Ideał socjologii niezaangażowanej w wartości oraz obecność wartości w uprawianiu nauki; pojęcie prawdy w nauce.
6. Składniki tekstów naukowych: definicje, hipotezy.
7. Etapy badań naukowych, dobór metody, zmiennych, wskaźników, próby.
Zakres tematyczny ćwiczeń
1. Inspiracje teoretyczne i praktyczne w badaniach społecznych.
2. Paradygmaty w naukach społecznych.
3. Prawa, teorie, pojęcia, definicje.
4. Planowanie i realizacja badań socjologicznych. Etapy procesu badawczego.
5. Cel badań, problemy badawcze.
6. Hipotezy, zmienne, wskaźniki.
7. Metody doboru respondentów.
8. Pomiar. Opracowanie danych.
Wykład z prezentacją multimedialną;
Ćwiczenia z formułowania hipotez, konstruowania planu badań i narzędzi badawczych; praca z tekstem źródłowym, dyskusja
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie wykładu
Forma zaliczenia wykładu |
Uwagi |
Egzamin |
Tak |
Egzamin pisemny. |
W formie pytań problemowych lub otwartych i zamkniętych (test)
|
Zakres materiału dotyczący egzaminu. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład). |
Zasady uzyskania oceny |
Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu. |
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Przygotowanie projektu w formie pisemnej. |
Przygotowanie projektu procesu badawczego na wybrany temat. Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.. |
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń. |
Ocenę z ćwiczeń stanowić będzie ocena z przygotowanego projektu |
Ocena końcowa
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej. |
Uwagi: |
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny. |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0). |
Zasady uzyskania oceny końcowej. |
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń |
1. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
2. Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, wyd. 4, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001;
3. Sady W, Spór o racjonalność naukową od Poincarégo do Laudana; Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej. Wydawnictwo „Funna”, Wrocław 2000.
4. Zybertowicz A, Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych, „ASK”. Społeczeństwo, Badania, Metody”, nr 8,/1999, ss. 7-28.
5. Amsterdamski S., Między historią a metodą. Spory o racjonalność nauki, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1983.
6. Hajduk E., Hipoteza w badaniach społecznych, Wydawnictwo WSP, Zielona Góra 1998.
7. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
8. Elementy koncepcji badawczej i założenia metodologiczne, Krzysztof Lisowski, Młodzież w czasach nieufności. Studenci zielonogórscy o sobie i innych / red. nauk. Maria Zielińska, Dorota Szaban .- Zielona Góra : Fundacja Obserwatorium Społeczne Inter Alia, 2016 - s. 16—23.
9. Lubuski Sondaż Społeczny - założenia, cele i problemy badań zachodniego pogranicza, Krzysztof Lisowski, Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Pogranicza Polski w integrującej się Europie / pod red. nauk. Marii Zielińskiej, Beaty Trzop, Krzysztofa Lisowskiego .- Zielona Góra : Lubuskie Towarzystwo Naukowe, 2007 - s. 349—353.
10. Metodologiczne problemy w badanich pokoleń. Wybrane zagadnienia, Maria Zielińska, Dorota Szaban, Rocznik Lubuski: zrozumieć społeczeństwo, zrozumieć pokolenia. Młodzież, młodość i pokoleniowość w analizach socjologicznych .- 2011, Tom 37, część 2, s. 33--47
1. Kotarbiński Tadeusz, Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1986.
2. Kryzys i schizma: antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, wyboru dokonał i wstępem opatrzył Edmund Mokrzycki, T. 1 i 2, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984.
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 13-04-2018 16:32)